JAGUAR LAND ROVER ONTHULT NIEUW 'DRIVER MONITOR'-SYSTEEM, DAT DE WEGVEILIGHEID RADICAAL ZAL VERANDEREN.

Jaguar Land Rover onthulde deze week een baanbrekende nieuwe veiligheidstechnologie op de International Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Het 'Driver Monitor'-systeem, ontwikkeld in samenwerking met Seeing Machines en Intel, heeft het potentieel om nieuwe referenties te vestigen op het vlak van wegveiligheid.

De software gebruikt sensoren in het dashboard die de oog- en gezichtsbewegingen van de bestuurder volgen om zijn aandacht te meten en zo vermoeidheid of verstrooidheid te detecteren. De software is zo geavanceerd dat hij de toestand van de bestuurder in alle praktijkomstandigheden kan evalueren, zelfs in fel zonlicht of wanneer de bestuurder een bril of zonnebril draagt.

DMS werd ontwikkeld in het R&D-centrum van Jaguar Land Rover in Portland (Oregon). En hoewel het systeem werd gedemonstreerd in een prototype van de Jaguar F-TYPE, is Nick Langdale-Smith, vice-president van Seeing Machines, ervan overtuigd dat de technologie ook voor Land Rover modellen heel wat potentieel biedt.

Hij verklaarde: "Het algoritme dat we voor DMS hebben ontwikkeld, is in staat om een hele waaier aan veiligheidssystemen en autonome rijfuncties naadloos te laten samenwerken en zo de kans op ongevallen door verstrooidheid te beperken."

“DMS is uniek omdat het dit als enige 'driver monitoring'-systeem kan doen wanneer de bestuurder een zonnebril draagt of bij fel zonlicht."

Het enthousiasme van Langdale-Smith werd gedeeld door Dr. Wolfgang Ziebart, Engineering Director van Jaguar Land Rover.

Hij zei: "De aandachtsmeting die we op CES voorstellen, biedt heel wat potentieel voor de wegveiligheid.

“Wanneer de bestuurder naar het infotainmentsysteem of uit het raam kijkt, en de auto dit identificeert, kan het systeem de bestuurder vroeger attent maken op gevaren."

“DMS kan zelfs de afstelling van veiligheidssystemen zoals autonome remhulpsystemen aanpassen om het gebrek aan concentratie bij de bestuurder te compenseren. Wanneer de auto een gevaar nadert, kan hij sneller autonoom afgeremd worden omdat de auto zich realiseert dat de bestuurder het gevaar nog niet heeft gezien."

Op langere termijn zal DMS het ook mogelijk maken om informatie op een doeltreffendere manier met de bestuurder te delen. Jaguar Land Rover voert momenteel onderzoek naar een nieuwe generatie van head-up displays die de volledige breedte van de voorruit kan gebruiken en de juiste informatie op het juiste moment weergeeft aan de bestuurder, zonder dat die laatste zijn blik van de weg moet afwenden.

“Of we nu een transparant beeld van de motorkap projecteren of de bestuurder helpen bij het navigeren door een virtuele wagen te volgen, zou het nuttig zijn om precies te begrijpen wanneer de ogen van de bestuurder niet op de voorruit gericht zijn, zodat de informatie kan worden herhaald of op een andere manier kan worden weergegeven," voegde Dr. Ziebart nog toe.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.