"Het hele team van Land Rover BAR gaat tot het uiterste om de Louis Vuitton America's Cup te winnen."

SIR BEN AINSLIE
HET PARTNERSCHAP

In juli 2015 kondigde Land Rover aan dat het zowel titelpartner als exclusieve innovatiepartner zou worden van Ben Ainslie Racing (BAR).

DE UITDAGING

Land Rover BAR zal in 2017 deelnemen aan de 35ste Louis Vuitton America's Cup met de bedoeling de beker voor het eerst sinds het 166-jarige bestaan van de race mee naar het Verenigd Koninkrijk te brengen.

TECHNOLOGIE

Het doel is een boot te ontwerpen die in staat is om de Louis Vuitton America’s Cup te winnen voor Land Rover BAR. Daarbij zullen de technologische grenzen verlegd worden en zal de engineering van Land Rover aangewend worden ten voordele van de toekomstige productontwikkeling.

INNOVATIEF ONTWERP

Dankzij het gebruik van vleugels in plaats van zeilen, en dankzij de zwaarden die de catamaran boven het water uit heffen om meer snelheid te halen, werd deze boot ook al omschreven als een ‘gevechtsvliegtuig op het water’.

HET BAR-TEAM

HET LAND ROVER BAR TEAM
/

THUISHAVEN VAN HET TEAM

THUISHAVEN VAN HET TEAM

HOOFDZETEL LAND ROVER BAR

De hoofdzetel van Land Rover BAR werd geopend op de Camber te Portsmouth in 2015. Ontworpen door "HGP Architects", tevens aan de basis van de iconische "Spinnaker Tower" in Portsmouth, vormt het nieuwe, duurzame complex voor Sir Ben Ainslie en zijn team een krachtige inspiratiebron zowel op het vlak van zijn design als van zijn hoogstaande technologieën.

EXTREME SAILING SERIES

EXTREME SAILING SERIES

LAND ROVER STEUNT HET ZEILTALENT VAN DE TOEKOMST

Vergezel de bemanning van de Land Rover BAR Academy te midden van alle actie, tijdens een race in de Extreme Sailing Series in Cardiff. Vlieg met hoge snelheid over het water in een hydro-foil catamaran en ervaar een spannende nieuwe kijk op de zeilsport.

/

OVER DE BOOT

OVER DE BOOT
/

ZEILINNOVATIE

ZEILINNOVATIE

‘FOILING’

Elke romp beschikt over een manueel bediend zwaard dat 90 graden doorbuigt om een draagvleugel te vormen. Bij snelheden van om en bij de 12 knopen veroorzaakt de kracht van het water (tot 1000 keer dichter dan lucht) over de vleugel een liftend effect dat sterk genoeg is om het volledige gewicht van de boot — 1320 kg plus bemanning — uit het water te heffen. Op die manier wordt de weerstand vier keer kleiner en worden de doeltreffendheid en dus de snelheid van de boot aanzienlijk groter.

/

TECHNISCHE SAMENWERKING

DESIGN EN ENGINEERING

De toonaangevende engineeringteams van Land Rover aan de Gaydon, Whitley en Warwick University identificeerden drie innovatieve projecten waarbij ze konden samenwerken aan het design van de boot - vleugels, controles en prestatie/stabiliteit. De boten van de America's Cup Class gebruiken stevige vaste vleugels in plaats van zeilen – aerodynamisch geoptimaliseerd door gebruik te maken van vooruitstrevende rekenkundige vloeistofdynamica om vermogen en snelheid te maximaliseren.

HOE WORDT DE BOOT GECONTROLEERD

De innovatieve vleugelzeilen en zwaarden die helpen om de romp van de boot uit het water te heffen, worden gecontroleerd door een hydraulisch systeem in plaats van schoten (touwen) en bestuurd door de bemanning. De mens/machine-interface-expertise van Land Rover verbetert de doeltreffendheid van de opgewekte krachten.

STABILITEIT EN PRESTATIE

Land Rover heeft zijn vooruitstrevende expertise op het vlak van 'machine learning' (een elementaire vorm van Artificiële Intelligentie) en zijn vaardigheden ter beschikking gesteld om Land Rover BAR te helpen F1-niveaus te verwerken van de prestatiegegevens die door zijn testboten gegenereerd worden. Het is van vitaal belang dat de ‘foiling’-boten bij hoge snelheden zo stabiel mogelijk blijven.

KRAAK DE CODE

Wat is het geheim achter het winnen van de America’s Cup? Performance engineer Mauricio Munoz legt uit hoe Land Rover zijn expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie toepast.

BEKIJK DE FILM
DE VOLGENDE GENERATIE

Vergezel de bemanning van de Land Rover BAR Academy te midden van alle actie, tijdens een race in de Extreme Sailing Series in Cardiff. Vlieg met hoge snelheid over het water in een hydro-foil catamaran en ervaar een spannende nieuwe kijk op de zeilsport.

BEKIJK DE FILM
HET WATER OP

Het team analyseert formules en bedenkt technologieën om de technische capaciteiten van Land Rover BAR te ontwikkelen. We hebben een gedeelde passie om sneller te worden en de concurrentie steeds een stap voor te blijven. Onze nieuwe carbon fibre vleugel staat aan de basis hiervan.

BEKIJK DE FILM
DE OVERWINNING IN ZICHT

Om een van de zwaarste wedstrijden in de internationale sportwereld te winnen, moeten kleine voordelen worden gevonden en optimaal worden benut. Het team van Land Rover BAR bespreekt hoe onze samenwerking het technische ontwerpteam helpt het uiterste uit hun vaartuig te halen.

BEKIJK DE FILM
TESTEN EN OPTIMALISEREN

Het hoofd Research & Advanced System Engineering van Jaguar Land Rover, Tony Harper, vertelt ons de redenen waarom het team de expertise en capaciteiten van Land Rover heeft ingeschakeld. Alles draait om het begrijpen van de belangrijkste onderdelen om die vervolgens te optimaliseren voor de omstandigheden tijdens de race.

BEKIJK DE FILM

SPECIFICATIES BOOT

MODEL SELECTEREN

SPECIFICATIES BOOT - SPECIFICATIES BOOT

ALLES OPENENALLES SLUITEN
  • AFMETING
    AC4SF ACC
    LENGTE
    44.13FT/13.45M 49.2M/15M
    HOOGTE MAST
    70.5FT/21.5M 78.6FT/23.9M
    GEWICHT
    1.320 KG PLUS BEMANNING 2.400 KG PLUS BEMANNING
    MAX. BEMANNING
    437,5 KG (5 BEMANNING)
    ZIJDE VAN DE BOOT
    22.6FT/6.9M 27.82FT/8.5M
    VLEUGELOPPERVLAKTE
    83.5 SQM 106.5 SQM
    OPPERVLAKTE LAADBOOM
    30 SQM 36 SQM
    TOTALE ZEILOPPERVLAKTE TEGEN DE WIND IN
    133 SQM 142.5 SQM
    TOTALE ZEILOPPERVLAKTE MET DE WIND MEE
    210 SQM
  • DESIGN
    AC4SF ACC
    OORSPRONG
    ÉÉN DESIGN UNIEK VOOR TEAMS
    KIELZWAARD
    ÉÉN DESIGN DRAAGVLEUGELS EN TOEVOEGINGEN TE KIEZEN
    STUURINRICHTING
    ROERPEN DUBBEL STUURRAD
    CONTROLE
    MANUEEL HYDRAULISCH
    HULPMOTOR
    MANUEEL DUBBEL SLIJPSTATION
    NAAM
    RITA RITA

DE LOUIS VUITTON AMERICA'S CUP

DE LOUIS VUITTON AMERICA'S CUP
/
WAAR HET ALLEMAAL BEGON

De America’s Cup is de oudste internationale sporttrofee ter wereld. De trofee werd voor het eerst uitgereikt in 1851 aan de winnaar van een race bestaande uit één ronde om het eiland. Deze race werd georganiseerd door The Royal Yacht Squadron en werd gewonnen door de enige deelnemer uit de VS, namelijk de schoener ‘America’ waarnaar de trofee dan ook genoemd werd.

166 JAAR ZEILMEESTERSCHAP

Boten die zeilden onder de vlag van The New York Yacht Club verdedigden de beker met succes tegen alle uitdagingen tijdens de daaropvolgende 132 jaar, tot het Australische team won in 1983. Nu wil Land Rover BAR ‘The Auld Mug’ voor het eerst mee naar huis nemen.

TECHNISCHE INNOVATIE

In 2013 vonden de sterkste uitdagers uit Nieuw-Zeeland een achterpoortje dat hen toeliet om de zwaarden van hun 72ft-catamaran om te vormen tot hydrodynamische bladen, waardoor hun boot uit het water kon ‘vliegen’. Het gebruik van dergelijke ‘bladen’ werd nog niet eerder gezien bij een boot met de afmetingen van deze deelnemer aan de America’s Cup 2013.

EEN HEEL BRITSE UITDAGING

In 2013 won Oracle Team USA tegen alle verwachtingen in met Ben Ainslie aan het roer. Nadien keerde hij terug naar Groot-Brittannië om er Land Rover BAR op te richten en een heel Britse uitdaging aan te gaan tijdens de doorgaans door de VS gedomineerde race.

HOE VERLOPEN DE LOUIS VUITTON AMERICA'S CUP RACES

In de aanloop naar de America’s Cup in Bermuda in 2017 verzamelen de zes teams — Oracle Team USA plus vijf uitdagers – Emirates Team New Zealand, Artemis Racing, Softbank Team Japan, Groupama Team France en Land Rover BAR in 2015 en 2016 punten tijdens de evenementen in het kader van de Louis Vuitton America’s Cup World Series (ACWS).

DE LOUIS VUITTON AMERICA'S CUP WORLD SERIES

De evenementen die telkens een weekend duren (drie in 2015 en zes in 2016) bestaan uit een bepaald aantal races van 25 minuten voor de zes boten, zowel zaterdag als zondag. De teams racen in Oman, New York, Chicago, Portsmouth, Toulon, Tokyo (nog niet beslist) en op nog andere locaties die nog aangekondigd moeten worden.

HET PUNTENSYSTEEM

De punten die verzameld worden tijdens deze races tellen mee voor de 2017 Louis Vuitton Challenger Series — waar de zes teams, met inbegrip van titelverdediger Oracle Team USA, tegen elkaar zullen races om uit te maken wie mag starten in de Louis Vuitton America’s Cup. Tien punten gaan naar het team dat als eerste eindigt, 9 punten gaan naar het tweede team, acht naar het derde, enzovoort. In de Super Sunday races worden dubbele punten toegekend.

DE UITDAGER SELECTEREN

De winnaar van de ACWS zal aan de Challenger Series beginnen met twee overwinningen, de tweede met één overwinning. De twee winnaars van de matchraces in de Challenger Series zullen het dan tegen elkaar opnemen om zo te bepalen wie het mag opnemen tegen Oracle Team USA in de finale van de 2017 Louis Vuitton America's Cup, ongeacht waar de Amerikanen eindigen tijdens de Challenger Series.

/

RACEKALENDER

MUSCAT - OMAN

Het Sultanaat van Oman schrijft sportgeschiedenis als het eerste land in het Midden-Oosten dat gastheer is voor de America’s Cup zeilen met de Louis Vuitton America’s Cup World Series.

MEER INFORMATIE
NEW YORK - USA

De America’s Cup keert voor het eerst sinds 1920 terug naar New York, toen de stad de Louis Vuitton America’s Cup World Series organiseerde met de skyline van Manhattan als decor.

MEER INFORMATIE
CHICAGO - USA

Chicago schrijft maritieme geschiedenis wanneer Lake Michigan de eerste zoetwaterlocatie wordt waar wordt geraced in de Louis Vuitton America’s Cup World Series.

MEER INFORMATIE
PORTSMOUTH - ENGELAND

In een tweede evenement in de huidige serie organiseert Portsmouth – thuisbasis van Land Rover BAR – de Louis Vuitton America’s Cup World Series.

MEER INFORMATIE
TOULON - FRANKRIJK

De enorme haven van Toulon, in Zuid-Frankrijk, is de basis voor de America’s Cup wedstrijden voor deze editie van de Louis Vuitton America’s Cup World Series.

MEER INFORMATIE
FUKUOKA – JAPAN

De befaamde America’s Cup doet voor het eerst in zijn 165-jarige geschiedenis Azië aan. De zesde stad van Japan, Fukuoka, is het toneel van de laatste race van de Louis Vuitton America’s Cup World Series, voordat Land Rover BAR vertrekt richting Bermuda.

MEER INFORMATIE

NIEUWS

DOWNLOAD DE APP

De officiële app van Land Rover BAR, de Britse deelnemer aan de 35e editie van de America’s Cup onder leiding van viervoudig winnaar van Olympisch goud Sir Ben Ainslie.*

DOWNLOAD DE APP
LAND ROVER BAR - EEN GEAVANCEERD TECHNOLOGISCH PARTNERSHIP

Toen Land Rover in juli 2015 naam- en exclusieve innovatiepartner werd van Ben Ainslie Racing, lanceerden ze samen een technologie- en innovatie-uitdaging. Onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten werden gecombineerd om doorbraken te realiseren en belangrijke competitieve voordelen te behalen - en niet alleen op het water.

LEES HET HELE ARTIKEL
LAND ROVER BAR HOOFDKWARTIER

Het Land Rover BAR hoofdkwartier werd geopend in 2015 en is de campagnebasis voor Ben Ainslie en zijn team bij hun poging om in 2017 de America's Cup terug te halen naar Groot-Brittannië.

LEES HET HELE ARTIKEL
DE LOUIS VUITTON AMERICA'S CUP WORLD SERIES

Zes internationale teams strijden om punten in de Louis Vuitton America's Cup World Series in de aanloop naar de America's Cup 2017 in Bermuda.

LEES HET HELE ARTIKEL

* L’application BAR n’est disponible qu’en anglais pour l’instant.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.