EEN GESCHIEDENIS VAN INNOVATIES

In de loop van de voorbije 45 jaar heeft de Range Rover een reeks primeurs geïntroduceerd die hem deden evolueren tot de ongeëvenaarde luxewagen die we vandaag kennen.

ALLEREERSTE LUXE-SUV

De oorspronkelijke Range Rover was de eerste 4x4 ontworpen om even goed te presteren op de weg als op het terrein. Terreinwagens reden vanaf nu niet alleen in de modder, maar ook op de snelweg.

DE EERSTE ELEKTRONISCHE TRACTIECONTROLE

De Range Rover werd als 's werelds eerste terreinwagen uitgerust met een elektronische tractiecontrole.

EERSTE PRESTIGE-SUV MET DIESELHYBRIDEMOTOR

Met zijn uitzonderlijk lage verbruik en 26% lagere CO2-uitstoot dan de TDV6-dieselmotor was de Range Rover Hybrid 's werelds eerste SUV met dieselhybridemotor in zijn klasse.

EERSTE VOLLEDIG ALUMINIUM SUV

De vierde Range Rover-generatie is 's werelds eerste volledig aluminium SUV.

CULTUUR

CULTUUR

EEN KUNSTWERK

Kort na zijn lancering in 1970 werd de Range Rover als eerste wagen ooit tentoongesteld in het Louvre als een 'toonbeeld van industrieel design'.

CULTUUR

CULTUUR

EEN FILMSTER

Range Rovers waren reeds te zien in 1.433 films en televisieprogramma's, waaronder vier James Bond-films: Octopussy (1983), The Living Daylights (1987), Tomorrow Never Dies (1997) en Skyfall (2012).

CULTUUR

CULTUUR

DE KEUZE VAN DE ELITE

Heel wat beroemde mensen kozen al voor een Range Rover, waaronder de Britse Koningin, muzikant Bruce Springsteen, voormalige Beatle Paul McCartney, sportman Michael Jordan en acteur Tom Cruise.

CULTUUR

CULTUUR

EN DE KEUZE VAN CRITICI

De Range Rover van de vierde generatie won meer dan 80 onderscheidingen, waaronder de titel van Luxewagen van het jaar van What Car? en beste luxe-SUV van Edmunds.com en Forbes.

/

De Range Rover was 's werelds eerste luxe-SUV in 1970 en geeft ook 45 jaar later nog steeds de toon aan. Het jongste model is de verleidelijkste en meest verfijnde Land Rover ooit en combineert een ongeëvenaard comfort met baanbrekende technologie om de ultieme luxe-ervaring te verzekeren.

NICK ROGERS Director Global Engineering Operations bij Jaguar Land Rover

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

VIERDE GENERATIE – HUIDIG MODEL

De huidige Range Rover werd als eerste SUV ter wereld uitgerust met een volledig aluminium koetswerk.



Vorig jaar werd hij tevens de eerste wagen met het innovatieve 'All-Terrain Progress Control'-systeem, een wereldprimeur ontworpen om de terreincapaciteiten te verbeteren door automatisch een ultralage snelheid aan te houden wanneer de auto over obstakels kruipt. Zo kan de bestuurder zich volop toeleggen op het besturen van de wagen.



De vierde Range Rover-generatie is ook verkrijgbaar in de onmiddellijk herkenbare, schitterend ontworpen en prachtig uitgeruste lange versie met verlengde wielbasis.

Vier generaties

Vier generaties

DERDE GENERATIE (2001 – 2012)

De komst van de derde Range Rover-generatie tilde het model op alle vlakken naar een hoger niveau. Het interieur werd groter en ruimer en inspireerde zich op jachten van hoge kwaliteit, verfijnd meubilair en vliegtuigzetels uit eerste klasse. Dat resulteerde in een van de meest luxueuze auto-interieurs ter wereld.


Een van de technologische hoogtepunten was de lancering van de 'virtuele' instrumenten in 2010. Hij werd bovendien de eerste auto met een 'dual view'-instrumentenbord dat de bestuurder in staat stelt om de navigatie-instructies te volgen, terwijl de passagier een dvd-film bekijkt. Naarmate de technologie evolueerde, groeide ook het gamma van de derde Range Rover-generatie. De eerste in de rij was de 4.2 liter V8 Supercharged-benzinemotor (2005), gevolgd door de TDV8-motor in 2006 en volledig nieuwe 5.0 liter V8-benzinemotoren drie jaar later.

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

TWEEDE GENERATIE – P38A (1994 - 2001)

De tweede Range Rover-generatie of P38a (zo genoemd omdat hij werd ontwikkeld in gebouw 38A van de fabriek in het Britse Solihull), kwam in 1994 op de markt en bood een nog luxueuzer interieur en betere weg- en terreincapaciteiten dan zijn voorganger. Belangrijke designelementen maakten hem onmiddellijk herkenbaar als een Range Rover en het iconische silhouet met het zwevende dak, de schelpvormige motorkap, de handige tweedelige achterklep en de doorlopende gordellijn kenmerken hem ook vandaag nog.


Technologische hoogtepunten waren onder meer de in de hoogte regelbare ophanging en het verbeterde motorgamma, met een 2.5 liter dieselmotor en de 3.9 en 4.6 liter versies van de V8-benzinemotor, die nog krachtigere prestaties leverden.

VIER GENERATIES

VIER GENERATIES

EERSTE GENERATIE – CLASSIC (1970-1994)

Het verhaal van de Range Rover begon in de jaren zeventig, toen Land Rover een revolutie teweeg wilde brengen in het groeiende segment van de vrijetijdsterreinwagens, door de allereerste luxe-SUV te lanceren. De eerste generatie van het model, beter bekend als 'Classic', was oorspronkelijk alleen verkrijgbaar als tweedeurs en verscheen in 1970 op de markt met een lichte aluminium V8-motor, een permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. Doorheen zijn 25-jarige carrière werden er talloze versies en upgrades geïntroduceerd, waaronder een vierdeursmodel in 1981 en een automatische transmissie in 1982.


Ook daarna volgden de innovaties elkaar in sneltempo op. De eerste Range Rover diesel kwam op de markt in 1986 en in 1989 werd hij als eerste terreinwagen uitgerust met een antiblokkeerremsysteem. In 1992 vierde hij alweer een SUV-primeur met de introductie van de elektronische tractiecontrole en de automatische elektronische luchtvering.

/

REIZEN

REIZEN

OVERSTEEK VAN DE DARIEN-KLOOF (1972)

De oorspronkelijke Range Rover uit 1970 combineerde een uitstekend rijgedrag en raffinement op de weg met compromisloze terreincapaciteiten. Een toonaangevende mix van capaciteiten en verleidingskracht die alle daarop volgende generaties hebben behouden.


In 1972 legde de Range Rover als eerste voertuig een bijna 29.000 kilometer lange trans-Amerikaanse expeditie af, die was georganiseerd door het Britse leger en onder meer de gevaarlijke oversteek van de Darién-kloof in Zuid-Amerika omvatte.

REIZEN

REIZEN

OVERSTEEK VAN DE SAHARA-WOESTIJN (1974)

De Range Rover vestigde zijn reputatie voor ongeëvenaarde terreincapaciteiten met een aantal hoogstaande uithoudingstests. De succesvolle oversteek van de Darién-kloof werd in 1974 gevolgd door een epische, 12.000 kilometer lange trektocht door de Sahara in 100 dagen.

REIZEN

REIZEN

MARATHON LONDEN-SYDNEY (1977)

In 1977 bevestigde de Range Rover zijn uitstekende terreinreputatie met een zege in de 4x4-klasse van de 30.000 kilometer lange marathon Londen-Sydney.

REIZEN

REIZEN

RALLY PARIJS-DAKAR (1979 en 1981)

De Range Rover won de eerste Rally Parijs-Dakar in 1979, gevolgd door een tweede zege in 1981.


Later, in 1985, verbrak de dieselaangedreven Range Rover ‘Bullet’ maar liefst 27 snelheidsrecords, waarmee hij zijn allround capaciteiten bevestigde.

REIZEN

REIZEN

ZIJDEROUTE (2013)

Drie hybride Range Rovers voltooiden een bijna 16.000 kilometer lange uithoudingsexpeditie langs de oude zijderoute over land, van het Verenigd Koninkrijk naar India.

/

RANGE ROVER

Het toppunt van terreincapaciteiten en verfijning.

REGISTREER VOOR HET RANGE ROVER-NIEUWS

Toen de Range Rover 45 jaar geleden werd voorgesteld, bracht hij een ware revolutie teweeg in de manier waarop mensen op het terrein reden. In de loop der jaren is hij uitgegroeid tot het absolute toppunt van Brits design. Volg de nieuwste Range Rover-ontwikkelingen op de voet.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.