WE VOLGDEN WAT OP EEN SPOOR LEEK Rikard Beckman, competitiedirecteur en expeditieleider voor de G4 2006, heeft het over autocapaciteiten en extreme terreinen in Bolivia

Anderhalf jaar lang hebben we verkenningstochten uitgevoerd voor de G4 Challenge 2006 en in die tijd zijn we eigenlijk lokale bevolking geworden. We verbleven in Santa Cruz en kenden de beste bars, de beste routes en de beste contacten.

We waren met twee Zweden, een Zuid-Afrikaan, twee Britten en een Spanjaard. Zes mannen op zoek naar de beste locaties die Bolivia te bieden had. We moesten ze zoeken, testen en beoordelen. Het was een hele opdracht. We vonden fantastische plaatsen waar niemand ooit was geweest, zelfs de lokale gidsen niet.

Op een dag volgden we een spoor. Of dat dachten we toch... Toen het een helling opging, maakte het geen S-bochten meer. Het ging gewoon recht omhoog. Dat was duidelijk de plaats waar ze kabels gelegd hadden. Het was echt heel steil. Uiteindelijk was het geen probleem voor de Discovery, maar het was zo steil dat het angstaanjagend werd."

Bolivia heeft extreme wasbordwegen. Ze zijn volledig bedekt in grind en als je dergelijke stukken tegenkwam in Zweden of Engeland, zou je wellicht 5 km/u rijden omdat je weet dat ze maar 100 meter lang zijn. In Bolivia was dat gewoon de weg. Onze mecanicien zei dat één dag van onze tocht door Bolivia meer van de schokdempers eiste dan een heel Discovery-leven in Groot-Brittannië.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.