BROWSER-UPDATE

Wij hebben vastgesteld dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is beveiligd tegen de nieuwste internetrisico's.

WLTP VS NEDC: DIT VERANDERT ER VANAF SEPTEMBER 2018

lrdswildernesscabintesting-680x450-news

NEDC, WLTP, RDE... Het doet waarschijnlijk een belletje rinkelen, maar wat houdt het nu precies allemaal in? Eén ding is zeker: vanaf september 2018 verandert er heel wat. Meer weten? Wij werpen een licht op de veranderingen.

First things first

Elk product dat op de Europese markt komt, moet beantwoorden aan de geldende regelgeving, zodat u als consument zeker bent dat u een veilig product koopt. Op vlak van automobiel werd om die reden de NEDC-normcyclus (New European Driving Cycle) in het leven geroepen. Deze testcyclus bootst de rijomstandigheden op de Europese wegen na. Door het verbruik en de emissies van de voertuigen te meten helpt NEDC om een onderscheid te maken tussen zuinige en minder zuinige wagens.

NEDC bestaat al sinds de jaren zeventig en kende een laatste update in 1997, toen de eerste generatie hybride wagens op de markt verscheen.

Van NEDC naar WLTP

Omdat er de voorbije jaren heel wat nieuwe voertuigtypes het licht zagen (denk aan elektrische wagens, PHEV’s, MHEV’s...), werd het nodig om de verouderde NEDC aan te passen. Om die reden wordt NEDC vanaf september 2018 vervangen door de nieuwe testcyclus WLPT (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Deze normcyclus is afgestemd op de actuele motortechnologie en streeft naar realistischere testomstandigheden.

De belangrijkste verschillen tussen NEDC en WLTP zijn:

• Hogere gemiddelde snelheid (van 34 km/u naar 46.5 km/u)
• Hogere maximale snelheden (van 120 km/u naar 131 km/u)
• Meer verschillende testomstandigheden (in en buiten de stad, op autosnelwegen, etc.)
• Langere afstanden (van 11 km naar 23 km)
• Langere testduur (van 20 min naar 30 min)
• Meer versnellingen en vertragingen
• Een realistischere rijstijl


Dankzij deze veranderingen is WLTP een veel realistischere basis om het verbruik en de emissies van een wagen te bepalen. Vanaf september 2018 worden alle nieuwe wagens getest volgens deze normcyclus, ook de modellen die al langer bestaan.

RDE

Ook nieuw is de reële emissietest RDE (Real Driving Emissions) waaraan alle voertuigen moeten voldoen. Deze test zal de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxide, op open wegen meten. Zoals uit de naam blijkt, worden de testen in een reële rijomstandigheid uitgevoerd en niet in een labo.

Wat betekent dit voor JLR?

Alle voertuigen van JLR zijn conform de WLTP-normcyclus en de RDE-norm dankzij baanbrekende motortechnologie. Wel zullen de nieuwe cijfers een betere indicatie geven van de uitmuntende prestaties van onze motoren.

ONTDEK ONZE ZUINIGE SUV’S