ROB MITCHELL EN ZIJN GEZIN TREKKEN NAAR HET ZUIDEN MET DE DISCOVERY SPORT.


We waren van plan om 6 uur te rijden voor de eerste tussenstop. Daarom wilde ik dat de kinderen veilig en comfortabel zaten en natuurlijk ook wat entertainment hadden.
Aan bagageruimte geen gebrek.
Het beloofden enkele hete weken te worden, dus ik wilde een kleine koelkast meenemen om wat fruit en water vers te houden. Gelukkig zat er een 12v-stopcontact in de bagageruimte van de auto. De buggy van James is vrij groot maar hij paste perfect in de bagageruimte, met nog plaats over voor de opvouwbare kratten en onze reistassen.

Een rustig vertrek.
Om 3 uur ‘s nachts vertrokken we. De kinderen werden voorzichtig uit hun bed geplukt, vastgegespt in de zitjes achteraan en waren nog in een diepe slaap toen we op weg gingen naar het zuiden. De P200 turbobenzinemotor met 200 pk (147 kW) is heel stil, aangenaam soepel en toch krachtig. De 9-trapsautomaat schakelde naadloos over de kronkelende dorpswegen en zorgde ervoor dat de kinderen ongestoord verder bleven slapen. Het duurde niet lang voor ook Liesbeth in slaap viel. Ik verstelde mijn zetel wat voor optimaal cruise comfort en voor ik het wist was het al 7 uur in de ochtend. Toen werd James wakker en keek nieuwsgierig rond, op zoek naar een ontbijtje. We stopten even om wat te eten en de benen te strekken, waarna we weer vertrokken. Rond 10u30 kwamen we aan in Beaune, halverwege onze reis naar het zuiden. Te vroeg om in te checken in ons hotel, dus trokken we het stadscentrum in voor een brunch en wandeling. De auto wilde brandstof en ik had nood aan koffie. Terug volgetankt reden we de laatste 4 km van die dag naar ons hotel. Hotel Le Clos Montagny-lès-Beaune lag letterlijk maar één rotonde van de Autoroute du Soleil. Al merkte je daar niet veel van, want het was heel rustig. Goed om weten voor iedereen die de reis aflegt met een Jaguar I-PACE of Land Rover PHEV: op de parking van het hotel stonden 2 laadpunten die je gratis kon gebruiken.Na 3 nachten in Beaune reden we verder naar het zuiden. Met nog eens 600 km voor de boeg vertrokken we opnieuw om 3u ’s nachts zodat Alice en James de helft van de rit konden slapen. Als je om 3u ’s nachts wil vertrekken vanuit een hotel moet je even geruisloos zijn als een ninja. Helaas was ik de avond voordien vergeten onze Discovery Sport op slot te doen. Toen ik zachtjes de deurklink vastgreep, brak de hel los. Een alarm luid genoeg om het hele dorp wakker te maken sneed door de lucht. Terug met mijn beide voeten op de grond ontgrendelde ik de deuren met de knop en heerste er terug totale stilte.

Vakantie in Grimaud.
We kwamen veilig en wel op onze bestemming aan, halverwege Saint Maxime en de havenstad Grimaud. Onderweg hadden we wat meer tijd genomen toen we stopten aan een tankstation. Doordat ik de cruise control een beetje teveel ‘op zijn Frans’ had ingesteld, moest ik ook bijtanken. Wellicht had ik genoeg in de tank voor de 564 km naar Grimaud maar na twee dagen rondrijden in Beaune en zonder bij te tanken voor we vertrokken, zou het krap geweest zijn. Ik verbruikte ongeveer 10 l/100 km voor de trip.Rijden met de Discovery Sport was een plezier, mede dankzij de perfecte zitpositie. En niet alleen voor mij als bestuurder. We kwamen allemaal goedgeluimd en uitgerust aan, klaar om in het zwembad te duiken. Ik laadde de bagage uit, deed de wagen deze keer correct op slot en wandelde errond zoals ik altijd doe wanneer ik hem afsluit (iets wat mijn vader me vroeger leerde). Een snelle check-up van de banden, lichten en het radiatorrooster – je weet nooit dat er een duif in beland is tijdens het rijden. Dat was gelukkig niet het geval.

Discovering the Discovery Sport.
Tijdens onze vakantieweek aan het zwembad vond ik de tijd om me wat meer in de Discovery Sport te verdiepen. Het was een S uitvoering met behoorlijk wat opties. Ik ontdekte hoe je de 3de zetelrij kon installeren – handig voor kinderen. Ook had de wagen een elektrisch bediende trekhaak. Met een druk op de knop in de bagageruimte kon hij makkelijk in- en uitgeklapt worden. Er was zelfs een testknop voorzien om te checken of te aanhangwagen correct verbonden is en alle achterlichten werken. Handig! Ik probeerde de achterzetels zelf eens uit en ontdekte dat ik zelfs met de bestuurderszetel in ‘mijn’ positie nog steeds veel plaats had achteraan. Je verwacht het wel van een wagen uit deze klasse, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd het geval.
En ik kreeg CarPlay zover dat het perfect werkte. Eerder onderweg gaf het soms problemen – het werkte soms wel, dan weer niet. Ik ontdekte echter dat slechts één van de USB-poorten geschikt is voor CarPlay. Nochtans had het infotainmentsysteem me daar al op gewezen via het scherm dat een duidelijke illustratie toonde. Maar ik had de verkeerde verbinding gemaakt, waardoor het niet naar behoren werkte. Weer iets bijgeleerd.

On the road, off road – de Discovery Sport kan alles.
Na een week van zalig nietsdoen was het tijd om terug noordwaarts te trekken. Dat deden we opnieuw in 2 stappen, met halverwege een stop van enkele dagen. Deze keer vertrokken we vlak na het ontbijt. Rond 9u30 waren we op weg. Het eerste deel van onze terugreis verliep alvast zuiniger de dan de heenreis. Over een afstand van 320 km verbruikten we 8,7 l/100 km, tegen een gemiddelde snelheid van 109 km/u. Er was heel wat meer verkeer, maar dat weet je als je kort na het ontbijt vertrekt.Deze keer stopten we halverwege in Château de Gilly, een 14de eeuws klooster tussen Dijon en Beaune. Opnieuw een goede keuze van Liesbeth. De kinderen konden naar hartelust ravotten op het domein en er was een zwembad – heel handig met temperaturen die dagelijks tot boven de 30 C° klommen. Ook dit hotel had laadpunten voorzien voor elektrische wagens. We zagen er niet minder dan zes aan het kasteel en het middenplein – de beste parkeerplaatsen. Ik was plots een beetje jaloers op bezitters van een Jaguar I-PACE.

De volgende dag trokken we naar het Château de Savigny-les-Beaune. Hou je van auto’s, tractors, brandweerwagens en straalvliegtuigen? Dan moet je het zeker ook eens bezoeken. O, en ze maken er wijn ook. Mij interesseerde vooral de grootste collectie van klassieke Abarths en de grootste collectie oude gevechtsvliegtuigen die ooit heb gezien. Ik had gerust nog wat langer willen blijven, maar moest rekening houden met mijn gezin. Misschien moet ik een keer alleen teruggaan voor enkele dagen, met een Land Rover en daktent. Dan kan ik op mijn gemak het hele museum bewonderen, met een lekker wijntje erbij.

De volgende dag, nadat ik de Discovery Sport had teruggebracht, keek Alice naar de oprit en vroeg: “Papa, waar is je auto?”
Dat zegt veel volgens mij. Ik kijk al uit naar onze eerste reis met de New Defender.
Wat ik goed vond:
Comfortabel en veilig
Soepele motor
Niet te groot, niet te klein
Achteruitkijkspiegel met LCD-scherm
Het Land Rover gevoel
Wat ik er minder goed aan vond:
Het alarm vraagt gewenning
Geen getinte ruiten
Lane Keeping Assistance was niet mijn ding
Benzinemotor, dus redelijk dorstig
Op mijn verlanglijstje:
De PHEV-versie uitproberen
Intensiever offroad gaan met de wagen
Rob Mitchell.
August 2020.
-
VRAAG EEN PROEFRIT AAN
Vraag een proefrit op de weg aan bij een concessiehouder in uw buurt
-
VRAAG EEN OFFERTE AAN
Vraag een offerte aan voor het model van uw keuze bij uw plaatselijke concessiehouder
-
HOUD ME OP DE HOOGTE
Inschrijven voor het recentste nieuws van Land Rover
-
CONFIGURATOR
Configureer de wagen van uw keuze, deel uw configuratie met uw concessiehouder en laat hem onze commerciële acties erop toepassen