Wij vervolgen onze exclusieve contentserie over de nieuwe Range Rover Evoque met onze tweede serie interviews over het technische ontwerp van de auto. Hierbij staat de ontwikkeling van de Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) aandrijflijn centraal, en hoe het systeem het brandstofverbruik verlaagt zonder dat dit ten koste gaat van de toonaangevende capaciteiten van de nieuwe Evoque. Deze keer zijn onze gasten ingenieurs David Skipper, Hybrid System Integration Manager Land Rover, en Helen Ali, Packaging Engineer Land Rover.

MHEV-AANDRIJFLIJN – WAT IS HET?

“De technologie is sterk vergelijkbaar met een Stop/Start-systeem, maar gaat een stuk verder.”
— David Skipper

MHEV is de afkorting van Mild Hybrid Electric Vehicle. Dit bestaat uit een accupakket en een dynamo, en wint energie terug die anders verloren zou gaan tijdens het uitrollen en afremmen van de auto. Het gebruikt die energie vervolgens om de motor te ondersteunen. Verder vertellend over deze technologie, vergelijkt David deze met een Stop/Start-functie die de motor uitschakelt wanneer de auto tot stilstand komt. De MHEV-technologie komt eerder in actie, bij circa 17 km/u en schakelt de motor uit wanneer de auto afremt tot stilstand. De energie wordt teruggewonnen met behulp van een dynamo en een accupakket. De opgeslagen energie kan vervolgens worden gebruikt om de motor bij lage toerentallen te ondersteunen.

MHEV – WAT ZIJN DE VOORDELEN?

Het MHEV-systeem in de nieuwe Evoque zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar is ook ontwikkeld om een verfijnder rijgedrag mogelijk te maken, met soepeler wegrijden en stoppen. Geen enkel onderdeel van het systeem, inclusief het accupakket, gaat ten koste van de ruimte in het interieur of de bagageruimte. Alle componenten bevinden zich onder de bodem van de auto, waarmee het volledig onzichtbare technologie is. Voor David was dit oorspronkelijk een van de grootste technische uitdagingen, maar hij is nu trots op het resultaat. Een onverwachte verrassing is dat de doorwaaddiepte van de nieuwe Evoque desondanks nog steeds 100 mm meer is dan van het vorige model.

“DRIEDEURS STYLING, VIJFDEURS FUNCTIONALITEIT…”

— HELEN ALI

De visie van Helen en haar team voor de nieuwe Evoque was om een auto te creëren met de uitstraling van een driedeurs concept car en de praktische functionaliteit van een vijfdeurs SUV, inclusief grotere bagageruimte en meer hoofd- en beenruimte voor achterpassagiers. Dankzij enkele slimme technische oplossingen biedt de nieuwe Evoque een aanzienlijke hoeveelheid extra ruimte voor alle inzittenden en hun spullen. Dit is gerealiseerd door de wielbasis te verlengen, zonder de totale lengte van de auto groter te maken, zodat de achterpassagiers verder naar achteren – en lager – zitten, waardoor meer been- en hoofdruimte ontstaat. Bovendien is de bagageruimte groter geworden en kon het team een 20% grotere brandstoftank integreren in de auto.

In het volgende deel van onze exclusieve contentserie kijken wij naar enkele primeurs in de auto-industrie, die ervoor zorgen dat de nieuwe Evoque toonaangevend is op het gebied van duurzaamheid.

© JAGUAR LAND ROVER LIMITED 2019

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.