#INSPIREDBYVELAR

#INSPIREDBYVELAR

NIEUWE VERHALEN VERTELLEN DOOR DESIGN

MAAK KENNIS MET DESIGNER VICTOR CASTANERA.

Maak kennis met de New Range Rover Velar. Hij is markant. Hij is eigentijds. Hij is progressief. Met zijn combinatie van iconisch design en innovatieve technologie is de New Range Rover Velar onbetwist avant-garde.

Maar welk effect heeft de New Velar op de mensen die ermee in contact komen. Dit jaar moet een opwindende samenwerking met designers uit vijf landen dit uitwijzen. De opdracht is eenvoudig: door zich door ongeacht welk aspect van de auto te laten inspireren, moet elke designer een origineel werk creëren dat is #InspiredByVelar. De vijf uiteindelijke kunstwerken worden onthuld tijdens een exclusieve tentoonstelling op de Paris Design Week in september.

Victor Castanera is een van de designers die deelnemen aan het project. Met een gevarieerd programma producten in zijn portfolio, heeft Castanera al een aantal indrukwekkende prijzen op zijn naam staan. Van verlichting tot meubels en servies, zijn zijn productdesigns overal ter wereld tentoongesteld. In zijn interview met de Velar Circle deelt Victor Castanera zijn designfilosofie, inspiratiebronnen en werkwijze.

Wat is het belangrijkste aspect dat uw werk definieert ?

Wat ik in al mijn ontwerpen probeer te bereiken, is om een verhaal te creëren voor elk object. Het is niet één specifiek verhaal, maar het moet wel altijd zichtbaar zijn in de objecten die ik maak. Ik vind het leuk om verschillende objecten te onderzoeken, maar het zijn wel altijd objecten met een betekenis. Deze verhalen zijn vaak gerelateerd aan een element uit de natuur of een soort natuurlijk fenomeen. Daar zou ik graag verder mee gaan.

U refereert naar uw designaanpak als ‘experimenteel’ – betekent dat experimenteren met nieuwe technologieën?

Het is meer dat ik graag nieuwe processen wil ontdekken om nieuwe objecten te creëeren die voorheen nog niet zijn uitgevonden. Deze processen zijn niet altijd high-tech. Er zouden bijvoorbeeld hele primitieve materialen kunnen worden gebruikt, zoals ik deed met zand voor ‘Areniscos’ (hierboven afgebeeld) om een nieuwe vorm te maken die er heel natuurlijk uitziet. Ik combineer nieuwe technieken en materialen met oudere voor een resultaat dat nooit eerder is gezien.

Voor uw objecten die gebruik maken van technologische functionaliteit, hoe pakt u dat aan ?

Elk project is nieuw. Elk project is anders. In het geval van mijn ‘Balance Lamp’, ontstond het begin van dit project uit een verhaal. Ik wilde de verschillende elementen laten zien die ons leven vormen.

Na het maken van de schets, moest ik het gaan maken. Tijdens het zoeken naar een manier om die lamp te bouwen kwam technologie om de hoek kijken. Dus, eerst zoek ik een verhaal of resultaat dat ik probeer te bereiken. Daarna gebruik ik indien nodig technologie – nieuwe technologieën of high-tech materialen – om dit concept te realiseren. Ik zie technologie als een manier om iets te bereiken, niet als iets dat moet worden gebruikt omdat het er is.

Vertel eens iets over uw inspiratie. Waar komen uw ideëen vandaan ?

Mijn eerste weg naar inspiratie is observeren. Ik houd van reizen en elke keer als ik naar een nieuwe plek ga, kijk ik naar de details van die plaats. Ik raap iets op, bijvoorbeeld wat boomblaadjes, en denk, ‘misschien kan ik hier iets mee?’ Dus één manier is dingen verzamelen, en daarnaast houd ik een lijst bij met concepten waarover ik nadenk. Zoals misschien de lijnen van golven. Daarna zoek ik verschillende materialen waarvan ik denk dat deze misshien het concept kunnen laten zien. Het draait allemaal om mengen: concepten, elementen, materialen, etc.

U zult de New Range Rover Velar gebruiken als inspiratiebron voor dit project. Wat zijn uw gedachten over autodesign in het algemeen ?

Ik vind dat elke designer van auto’s moet houden, omdat alles binnen een auto enorm complex is. Ik ben altijd geïntereseerd geweest in auto’s. Drie jaar geleden werkte ik zelfs voor een automerk als colour & trim designer. Het meest fantastische daaraan was dat iedereen in verschillende teams werkte, maar dat je aan het eind de auto te zien kreeg en dacht: ‘wauw wij hebben dit samen gemaakt !’

Hoe maakte u de creatieve overstap van autodesign naar productdesign ?

Ik weet het eigenlijk niet! Ik was destijds gewoon iets aan het maken en probeerde verschillende dingen uit. Toen ik op de universiteit zat, was ik erg geïntereseerd in autodesign. Toen begon ik nieuwe object te ontdekken en nieuwe, verschillende manieren van dingen creëeren. Ik raakte ook geïntereseerd in kunst en ging kijken naar designers die ook design en kunst combineerden. Dus zo ontwikkelde ik daar ook een interesse in. Ik wilde gewoon mijn eigen ding doen en dat is wat ik deed. Ik vond dit pad, deze designtaal, die ik nu denk te hebben.

Hebt u een idee over de toekomst van design?

Ik denk dat design twee kanten op gaat. De ene is volledig high-tech. De andere is dat mensen zich ook herinneren hoe ver wij zijn gekomen. Voor mij is het belangrijk om deze nieuwe technologie te combineren met onze afkomst en de interacties tussen mensen. Ik denk dat de toekomst van design er een is waar interactie is tussen mens en object en waarbij men iets voelt. Of design dat een interactie tussen het object, de gebruiker en andere mensen creëert.

Hoe wilt u dat mensen reageren als zij kijken naar uw werk ?

Wat ik het liefste zou willen, is dat mensen die een interactie aangaan met mijn werk het begrijpen. Dat zij het achterliggende concept er uit lezen, dat zij dit meteen kunnen terugzien in het object. Dat zij zeggen ‘oh ja, dat is waar’. En niet ‘waarom? Ik voel dat helemaal niet? Ik snap dit niet’. Dat is altijd de uitdaging.

Word nu lid van de Velar Circle en volg Victor Castanera’s complete #InspiredByVelar creatieve proces. U bent dan tevens een van de eersten die het laatste nieuws over de New Range Rover Velar ontvangt, toegang krijgt tot exclusieve events en kans maakt op ontbetaalbare belevingen.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.