LAND ROVER PHEV - VEELGESTELDE VRAGEN
-
V) VALT DE ACCU ONDER DE GARANTIE?
A) Ja. Sinds april 2020 hebben onze EV-accu's, naast de standaard autogarantie, een garantie van zes jaar.
-
V) WAT IS DE ACTIERADIUS VAN EEN PLUG-IN HYBRID?
A) Onze PHEV's hebben een actieradius van maximaal 55 km†† als u alleen de elektromotor gebruikt, afhankelijk van de auto. Onze PHEV's beschikken ook over een benzinemotor om een veel grotere actieradius mogelijk te maken wanneer dat nodig is.
De EV-actieradius is bepaald met een productiemodel over een standaardroute. De behaalde actieradius hangt af van de staat van de auto en de accu, en andere factoren, zoals daadwerkelijke route, rijstijl, weersomstandigheden, wegenstaat, belading van het voertuig, gemonteerde velgen, banden, opties en accessoires. -
V) KAN IK MIJN PLUG-IN HYBRID OPLADEN ALS HET REGENT?
A) Ja. Het laadproces voor de Plug-in Hybrid is gegarandeerd veilig.
-
V) KAN HET ELEKTRICITEITSNET AAN DE VRAAG VOLDOEN?
A) Het elektriciteitsnet kan het aantal elektrische auto's dat wordt opgeladen gemakkelijk aan, aangezien de meeste auto's 's nachts worden opgeladen wanneer het elektriciteitsverbruik laag is. Land Rover en andere fabrikanten werken samen met overheden en energieleveranciers om ervoor te zorgen dat er voldoende energie wordt geleverd.
-
V) ZIJN ELEKTRISCHE AUTO'S LANGZAMER DAN AUTO'S OP BENZINE OF DIESEL?
A) Nee, integendeel. Elektromotoren genereren direct vanuit stilstand hun volledige koppel, wat indrukwekkende respons- en acceleratietijden mogelijk maakt.
-
V) ZIJN ELEKTRISCHE AUTO'S VEILIG?
A) Ja. Alle nieuwe modellen voldoen aan dezelfde uiterst strenge veiligheidseisen als de normen die gelden voor elke andere auto.
SOORTEN ELEKTRISCHE EN HYBRIDE AUTO'S -
-
WAT IS EEN PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE?
Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) heeft een conventionele verbrandingsmotor en een krachtige elektromotor die parallel werken. De elektromotor wordt gevoed door een hoogspanningsaccu met een grote capaciteit die extern kan worden opgeladen, maar die ook tijdens het rijden wordt opgeladen via regeneratief remmen en gas-loslaten. Wanneer de accu volledig is opgeladen, kan de auto tot 55 km†† als puur elektrische auto rijden. Dit is voldoende voor veel dagelijkse ritten, zoals woon-werkverkeer en om de kinderen naar school te brengen.
De EV-actieradius is bepaald met een productiemodel over een standaardroute. De behaalde actieradius hangt af van de staat van de auto en de accu, en andere factoren zoals daadwerkelijke route, rijstijl, weersomstandigheden, wegenstaat, belading van het voertuig, gemonteerde velgen, banden, opties en accessoires. -
ZIJN PHEV'S HET ENIGE TYPE ELEKTRISCHE AUTO?
• MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Mild Hybrid Electric Vehicles zijn voorzien van een in de riem opgenomen startmotor/dynamo en een accu om energie op te slaan wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Deze kunnen niet worden opgeladen met een externe oplader en kunnen niet alleen op de elektromotor rijden.
• HEV (Hybrid Electric Vehicle). Hybrid Electric Vehicles combineren een verbrandingsmotor met een elektromotor. De accu wordt opgeladen door de motor, tijdens regeneratief remmen en gas-loslaten. Deze modellen kunnen niet worden opgeladen met een externe oplader, maar kunnen over korte afstanden worden aangedreven door alleen de elektromotor.
• PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Plug-In Hybrid Electric Vehicles combineren een verbrandingsmotor met een elektromotor. De accu wordt opgeladen door een externe voedingsbron en door regeneratief remmen en gas-loslaten. Deze auto's moeten worden aangesloten op een externe voedingsbron om de accu op te laden en kunnen gedurende langere perioden op alleen de elektromotor rijden.
• BEV (Battery Electric Vehicle). Battery Electric Vehicles worden alleen elektrisch aangedreven. Ze hebben geen verbrandingsmotor (benzine of diesel). De accu wordt opgeladen door regeneratief remmen en gas-loslaten en ook wanneer de auto wordt aangesloten op een externe voedingsbron.
OMGAAN MET EEN PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE -
-
HEEFT HET WEER INVLOED OP DE ACCU?
Bij hoge temperaturen wordt de actieradius gereduceerd omdat er energie nodig is om de accu te koelen. De levensduur van de accu wordt alleen beïnvloed als deze extreme hitte erg lang aanhoudt. Op gelijkaardige manier wordt de actieradius bij zeer lage temperaturen gereduceerd omdat er energie nodig is om de accu op te warmen. Accu's kunnen worden bewaard bij een temperatuur tot -40° C, maar moeten worden aangesloten op een lader en worden opgewarmd tot -20° C voordat ermee kan worden gereden.
-
VERSLECHTEREN ACCU'S NA VERLOOP VAN TIJD ZOALS IN ANDERE APPARATUUR?
Accu's voor elektrische auto's (EV) kunnen duizenden keren worden opgeladen, waarbij de kwaliteit nauwelijks afneemt.
-
MOETEN ACCU'S REGELMATIG WORDEN VERVANGEN?
Nee, de accu's zijn zo ontworpen dat ze gedurende de levensduur van de auto niet hoeven te worden vervangen.
Onze PHEV-accu's hebben gedurende minimaal 6 jaar of 100.000 km (wat zich het eerst voordoet) een garantie voor een acculading van 70%, afhankelijk van de auto.
De garantie is afhankelijk van het juiste gebruik en onderhoud van de auto en regelmatig opladen van de accu.
-
WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VOORDELEN VAN EEN PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE?
Plug-in Hybrids bieden veel van de voordelen van elektrische auto's, zoals raffinement, lage kosten en emissievrij rijden tijdens korte ritten, en bieden daarnaast de flexibiliteit van een conventionele verbrandingsmotor voor langere afstanden zonder opladen. Door de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor beschikt de auto over een vermogen en koppel dat vergelijkbaar is met dat van een veel sterkere conventionele motor.
-
ZIJN ER NOG ANDERE VOORDELEN?
Een Plug-in Hybrid biedt veel van de voordelen van een elektrische auto aan klanten voor wie een volledig elektrische auto geen goede keuze is. Omdat elektriciteit steeds vaker afkomstig is uit duurzame energiebronnen, bieden elektrische auto's ook milieuvoordelen ten opzichte van auto's met traditionele verbrandingsmotor. Dit wordt door steeds meer overheden overal ter wereld erkend en beloond met uiteenlopende stimuleringsregelingen om de aanschafkosten te reduceren en de fiscaliteit gunstiger te maken. De combinatie met lagere gebruikskosten maakt het rijden van een hybride of elektrische auto voor veel mensen financieel aantrekkelijk. Daarbij komt nog dat de auto wanneer nodig kan functioneren als een conventionele auto met verbrandingsmotor.
-
WAT ZIJN DE NADELEN VAN PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLES?
Het grootste voordeel van een Plug-in Hybrid geldt voor bestuurders die voor een groot gedeelte van hun kilometers gebruik kunnen maken van extern laden. Langere ritten zonder extern laden zijn probleemloos mogelijk op de verbrandingsmotor, maar het brandstofverbruik van de auto tijdens deze ritten zal vergelijkbaar zijn met dat van een auto met conventionele verbrandingsmotor zodra de accu leeg is. Daarbij wordt wel een restlading behouden om elektrische ondersteuning te bieden aan de verbrandingsmotor wanneer vol vermogen is vereist.
-
ZIJN ER APPS DIE KUNNEN HELPEN MET INFORMATIE OVER EN GEBRUIK VAN DE AUTO?
Voor onze PHEV's is de Remote App met extra functies beschikbaar. Met de app kunt u het laden starten of stoppen, vertrektimers beheren (interieurvoorverwarming/-ventilatie met timer), laadtarieven beheren en een maximum laadniveau instellen. De app geeft ook meldingen als de oplaadstekker geforceerd en ongewenst wordt verwijderd of als het opladen is gestopt.
PHEV-ACTIERADIUS -
-
BIEDT EEN PLUG-IN HYBRID VOLDOENDE ACTIERADIUS VOOR MIJN REIS?
De accu biedt een actieradius van 55 km††, plus het extra rijbereik van de benzinetank. Dit is voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, zoals woon-werkverkeer en om de kinderen naar school te brengen. Het type aandrijving kan handmatig of automatisch worden gekozen. Dit kan de verbrandingsmotor van de auto zijn, de emissievrije PHEV-accu, of een combinatie van beide.
De EV-actieradius is bepaald met een productiemodel over een standaardroute. De behaalde actieradius hangt af van de staat van de auto en de accu, en andere factoren zoals daadwerkelijke route, rijstijl, weersomstandigheden, wegenstaat, belading van het voertuig, gemonteerde velgen, banden, opties en accessoires. -
WELKE FACTOREN ZIJN VAN INVLOED OP DE ACTIERADIUS?
Bij gebruik van het airco- of verwarmingssysteem zal de accu sneller leeg raken en wordt de elektrische (EV) actieradius van de auto verkleind. Een sportief rijgedrag zorgt er ook voor dat de accu sneller leeg raakt, waardoor de elektrische (EV) actieradius wordt verkleind.
-
HOE KAN IK HET BRANDSTOFVERBRUIK VAN DE AUTO REDUCEREN EN HET OPLADEN VAN DE ACCU OPTIMALISEREN?
In de standaard rijmodus (Parallel Hybrid) kunt u het brandstofverbruik of het opladen van de accu optimaliseren, via twee alternatieve managementfuncties voor het opladen:
• SAVE-functie – handmatig te selecteren via het touchscreen, voorkomt dat de lading van de accu daalt tot onder de ingestelde waarde. Hiermee kunt u de lading later tijdens de rit benutten om zonder motorgeluid en emissies een bepaalde afstand af te leggen. De auto zal de elektromotor alleen gebruiken voor aandrijving als de acculading, onder meer dankzij regeneratief remmen, hoger is dan de ingestelde waarde.
• Functie Predictive Energy Optimisation (PEO) – invoeren van een bestemming in het navigatiesysteem activeert automatisch de PEO-functie. Op basis van hoogteverschillen in de geplande route schakelt de PEO-functie tussen elektrische aandrijving en conventionele aandrijving voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik over de gehele reis.
OPLADEN -
-
WELKE VERSCHILLENDE METHODEN ZIJN ER OM EEN PLUG-IN HYBRID OP TE LADEN?
• Opladen met wisselstroom: elektrische auto's zijn (al of niet optioneel) beschikbaar met een thuislaadkabel die op de auto wordt aangesloten. Dit betekent dat u uw PHEV in uw garage kunt opladen, of op uw oprit als u daar een stopcontact hebt. Een boordlader zet wisselstroom om in gelijkstroom. Laadtijden zijn afhankelijk van het land waarin u zich bevindt, maar om sneller te kunnen opladen kunt u wellicht een thuislaadpunt installeren. Dit laadt de auto sneller op dan een standaard stopcontact.
• Regeneratief remmen: elektrische auto's maken gebruik van regeneratief remmen, waardoor de bewegingsenergie van de auto wordt omgezet in elektrische energie - deze wordt gebruikt om de accu op te laden - in plaats van verloren te gaan als warmte, zoals bij conventioneel remmen.
• Gas loslaten: de bewegingsenergie van de auto wordt omgezet in elektrische energie wanneer het gaspedaal of het rempedaal wordt losgelaten terwijl de auto naar voren blijft rijden.
-
WAT IS ‘LADEN OP BESTEMMING’?
Laden op bestemming is te vinden op plaatsen die u bezoekt om andere redenen dan alleen het vullen van uw brandstoftank. Te vinden bij lokale winkelcentra, hotels, sportclubs, enz.
-
WAT IS 'LADEN ONDERWEG'?
Snellere laadpunten vindt u bij tankstations of speciaal ingerichte autolaadstations, voor een maximale lading in een zo kort mogelijke tijd. Dit wordt laden onderweg genoemd.
-
WELKE LAADAPPARATUUR HEB IK NODIG?
Onze PHEV's zijn beschikbaar met een oplaadkabel voor thuis (optie), die geschikt is voor conventionele 220V/230V-stopcontacten. Voor het gemak en om relatief snel te kunnen opladen wordt echter een thuislader aanbevolen (maar dit is niet verplicht) om thuis een elektrische auto op te laden. De kosten voor installatie verschillen per land (en per stroomleverancier), maar het is betaalbaar en de prijzen dalen door de groeiende markt. De thuislader kan worden geleverd met een geïntegreerde oplaadkabel, maar er is ook een openbare oplaadkabel beschikbaar als accessoire die kan worden gebruikt met een thuislader of bij openbare oplaadpunten.
Er is ook een universele oplaadkabel beschikbaar als accessoire. Deze kabel kan worden uitgerust met verschillende adapters en stekkertypen om te voldoen aan wereldwijde normen. Ze worden geleverd met opties voor normale 220V/230V-stopcontacten en voor industriële stopcontacten die geschikt zijn voor sneller laden met een vermogen van 7 kW.
-
MOET DE ELEKTRISCHE INFRASTRUCTUUR IN MIJN HUIS WORDEN AANGEPAST?
Onze PHEV's zijn beschikbaar met een oplaadkabel (al of niet optioneel) die direct kan worden aangesloten op uw stopcontacten in huis. Voor snellere en gebruiksvriendelijkere laadoplossingen raden wij klanten aan een elektrisch installatiebedrijf in te schakelen om een aparte laadgroep te installeren in de meterkast, om zo de plaatsing van een laadaansluiting of thuislaadpunt mogelijk te maken.
-
WIE KAN EEN THUISLADER VOOR MIJ INSTALLEREN?
Land Rover werkt met aanbevolen leveranciers die uw locatie (thuis of op het werk) kunnen beoordelen en aanbevelingen kunnen doen voor de montage van laadoplossingen, afhankelijk van uw budget en stroomtoevoer. Indien andere leveranciers worden gebruikt, moet de compatibiliteit van de apparatuur worden gegarandeerd.
-
IK HEB THUIS OF OP MIJN WERK GEEN PRIVÉPARKEERPLAATS. BETEKENT DIT DAT EEN ELEKTRISCHE AUTO VOOR MIJ NIET GESCHIKT IS?
Dat hoeft niet zo te zijn: het hangt af van een aantal verschillende factoren. Er is een groeiend netwerk van openbare laadpunten, waarbij zowel standaard- als snellaadpunten beschikbaar zijn. In steden en langs hoofdwegen zijn ook veel laadpunten beschikbaar, die u onderweg of op de bestemming kunt gebruiken.
-
HEEFT DE ACCU EEN GARANTIE?
Ja, Land Rover PHEV-auto's hebben een garantie van minimaal 6 jaar of 100.000 km (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt) voor een acculading van 70%, afhankelijk van de auto.
De garantie is afhankelijk van het juiste gebruik en onderhoud van de auto en regelmatig opladen van de accu.
-
WAT BETEKENT KWH?
Kilowattuur is een eenheid voor de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen in een accu. Een auto met een accu met grotere capaciteit – meer kWh – heeft een grotere actieradius en/of betere prestaties. Bij een bepaalde capaciteit zal de daadwerkelijke actieradius afhankelijk zijn van verschillende factoren, zoals rijstijl, weersomstandigheden, wegenstaat, belading van het voertuig, gemonteerde velgen, banden, opties en accessoires.
-
IS HET ELEKTRICITEITSNET BEREKEND OP HET TOENEMENDE AANTAL ELEKTRISCHE AUTO'S?
Autofabrikanten zijn momenteel in overleg met overheden en stroomleveranciers om te zorgen dat de groei van het gebruik van elektrische auto's geen problemen oplevert voor de nationale elektriciteitsnetten.
-
WAT IS REGENERATIEF REMMEN?
Elektromotoren zetten energie om in beweging. Wanneer deze beweging niet meer nodig is (bijvoorbeeld wanneer een auto afremt), kan de remkracht worden teruggewonnen, waarbij de werking van de motor wordt omgekeerd en er juist elektriciteit wordt opgewekt. Dit heet regeneratief remmen. De opgewekte elektriciteit kan weer worden teruggevoerd naar de accu. Onder de juiste omstandigheden kan het bereik van een elektrische auto meer dan 10% worden vergroot door het terugwinnen van geregenereerde elektriciteit.
CAPACITEITEN EN PRESTATIES -
-
ZIJN PHEV'S LANGZAMER EN MINDER ALERT DAN AUTO'S MET BENZINE- OF DIESELMOTOR?
Elektromotoren genereren direct vanuit stilstand hun volledige koppel, wat indrukwekkende respons- en acceleratietijden mogelijk maakt.
-
KAN IK EEN PHEV GEBRUIKEN OM TE TREKKEN?
Ja, trekken is beschikbaar in de EV-modus, maar de actieradius neemt dan af. Zowel een elektrisch uit-/inklapbare trekhaak als een afneembare trekhaak zijn verkrijgbaar via uw lokale Land Rover concessiehouder. De elektrisch uit-/inklapbare trekhaak is op sommige auto's niet beschikbaar vanwege de locatie van de hoogspanningsaccu en bijbehorende elektrische apparatuur in de auto. Voor deze specifieke Land Rover modellen kan echter een afneembare trekhaak worden gebruikt.
-
KAN IK DE PHEV OFFROAD GEBRUIKEN?
De offroad-capaciteiten van onze PHEV-auto's blijven gehandhaafd en zijn onder bepaalde omstandigheden zelfs beter dan die van auto's met conventionele verbrandingsmotor. Het extra koppel van de elektromotor bij lage snelheden is een voordeel in diverse offroad-situaties. Daarnaast is de EV-modus beschikbaar in een aantal van de Terrain Response-rijprogramma's. EV-modus is beschikbaar in lage verhouding voor gebruik offroad, maar de actieradius is dan beperkt.
-
KAN EEN PHEV WORDEN UITGERUST MET EEN RESERVEWIEL?
Onze PHEV's zijn standaard uitgerust met een bandenreparatiesysteem. In sommige auto's is er geen plaats voor een volwaardig reservewiel op de gebruikelijke plaats onder de auto. Voor deze Land Rover modellen zijn echter wel een wielhoes en een spanbandsysteem beschikbaar bij uw Land Rover concessiehouder. Hiermee kan indien gewenst een ruimtebesparend of volwaardig reservewiel worden meegenomen in de bagageruimte.
VEILIGHEID -
-
ZIJN ELEKTRISCHE AUTO'S VEILIG?
Al onze auto's, ook Plug-in Hybrids, zijn ontworpen en ontwikkeld om te voldoen aan de strengste veiligheidsnormen wereldwijd.
-
CONFIGURATOR
Gebruik de configurator om uw ideale auto te creëren
-
PRIJSLIJSTEN & BROCHURES
Download en bekijk de recentste Land Rover prijslijsten en/of brochures
-
ZOEK EEN CONCESSIEHOUDER
Vind uw dichtstbijzijnde Land Rover concessiehouder
-
HOUD MIJ OP DE HOOGTE
Schrijf u in en ontvang op regelmatige basis het recentste Land Rover nieuws
††WLTP is de nieuwe officiële EU-test die wordt gebruikt om gestandaardiseerde CO₂-uitstoot- en brandstofverbruikscijfers voor personenauto's te berekenen. Hiermee worden brandstof- en energieverbruik, actieradius en emissies gemeten. Deze is ontwikkeld om resultaten te verkrijgen die het brandstofverbruik onder werkelijke rijomstandigheden beter benaderen. Er worden auto's getest die zijn uitgerust met opties en er gelden een zwaardere testprocedure en rijprofiel.