WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN SUV EN EEN CROSSOVER?

Range Rover discovery

Luxe terreinwagen

De SUV (Sports Utility Vehicle) is de luxueuze versie van de terreinwagen. Eén van de eerste SUV’s op de markt was de Land Rover Range Rover, die uit de jaren ’70 dateert en eind jaren ’90 enorm aan populariteit won. Niet alleen biedt dit voertuigtype een luxueus interieur met alle nodige ruimte en comfort. Ook de kracht en het vermogen van een terreinauto komen erin terug. Dankzij de vierwielaandrijving leent deze wagen zich perfect voor het rijden op ruwe terreinen. Maar wat deze auto echt typeert, is het hoge laadvermogen en de extra ruimte voor passagiers. Om die reden wordt de SUV vandaag voornamelijk gebruikt als gezinswagen. Zo is er in een aantal SUV’s zelfs plaats voor maar liefst zeven personen.

Ruime gezinswagen

Pas in de jaren 2000 verscheen ook de crossover (CUV of Crossover Utility Vehicle) op het toneel. De crossover bezit enkele functionele en constructieve kenmerken van de SUV zoals: een hoge zit, een grote bagageruimte, hoge ophanging (en dus ook hoog gepositioneerd zwaartepunt) en vierwielaandrijving (of toch de mogelijkheid om daartoe over te schakelen). Desondanks beschikt de crossover niet over de off-road capaciteiten van een terreinwagen, en heeft het meer weg van een stevige passagierswagen zoals een stationwagen of hatchback. Om die reden is dit voertuigtype ideaal voor de verharde wegen in de stad, zonder in te boeten aan ruimte en luxe. Net als de SUV beschikt de crossover over de capaciteit om veel personen te vervoeren in een luxueus kader.

Off-road capaciteiten

Laat het duidelijk zijn: het grote verschil tussen een SUV en een crossover zit in de offroad-capaciteiten van beide voertuigen. Die vinden hun basis in de ‘architectuur’ van de wagen. Doorgaans heeft de SUV een onderstel of frame dat onafhankelijk is van ‘de body’ (a ‘body-on-steel-frame’), zoals bij een vrachtwagen. Dat maakt hem zwaar maar ook stevig en biedt een potige trekkracht. Bovendien beschikt de SUV steeds over vierwielaandrijving, waardoor dit de uitgelezen wagen is om ruwe terreinen te trotseren en om lasten, zoals een aanhangwagen, te trekken. De crossover op zijn beurt heeft een frame en body uit één stuk (een ‘unibody’). Bij dit voertuigtype is vierwielaandrijving meestal optioneel. Dankzij zijn lichte, dynamische design is de crossover perfect om door de stad te cruisen.