WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN HYBRIDE EN EEN PLUG-INHYBRIDE?

U hebt ongetwijfeld de termen "hybride" of "plug-inhybride" al gehoord bij het zoeken naar een nieuwe groene wagen. Is het verschil tussen deze twee deels elektrische wagens u niet helemaal duidelijk? Wij helderen het voor u op.

Wat is het nut van een hybrideauto?

De hybrideauto is een voertuig dat op traditionele fossiele brandstoffen rijdt, maar ook de voordelen van een elektrische wagen biedt. U geniet dus van het beste van twee werelden in één auto. U hoeft bijvoorbeeld de ingebouwde batterij niet op te laden, want dat gebeurt automatisch terwijl u remt. In sommige gevallen kan de batterij zelfs rechtstreeks door de verbrandingsmotor worden opgeladen. Met zijn elektrische modus is de hybrideauto bijzonder geschikt voor korte ritjes in de stad. En voor lange trajecten kan hij van de elektromotor naar de benzine- of dieselmotor overschakelen, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over de batterij.

Hybride of plug-inhybride: wat is het verschil?

In beide termen staat het woord "hybride", wat betekent dat deze twee soorten voertuigen in elk geval hybrideauto's zijn met twee motoren: een thermische en een elektrische. Maar wat betekent plug-inhybride dan precies? Het verschil tussen hybride en plug-inhybride is eenvoudig. De gewone "hybride" kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride - ook wel "plug-in" genoemd - wel. Voorts kan een plug-inhybride gebruikt als een 100% elektrische auto en biedt hij over het algemeen een veel groter bereik in 100% elektrische modus dan conventionele hybrideauto's. Zo bieden de Discovery Sport en de Range Rover Evoque PHEV een puur elektrisch bereik tot 55 km (volgens de WLTP-norm), een toonaangevende waarde in hun segment. Tot slot hebben PHEV-auto's aanzienlijk lagere CO2-emissies en brandstofverbruik, wat in veel gevallen kan leiden tot fiscale en financiële voordelen.

Nieuwe Discovery Sport en Range Rover Evoque PHEV

De nieuwe Discovery Sport PHEV is een compacte plug-inhybride SUV, ook wel "PHEV" genoemd (plug-in hybrid electric vehicle). Ook de Range Rover Evoque is net gelanceerd in een plug-inhybride versie. Deze twee compacte PHEV SUV's kunnen in minder dan 7 uur – of in één nacht - volledig worden opgeladen met een oplaadkabel voor een traditioneel 220V stopcontact. Wanneer u ‘s morgens wakker wordt, staat uw wagen klaar om elektrisch te worden gebruikt, met de gemoedsrust van een benzine of diesel. En als uw wagen sneller moet opgeladen worden, kunt u een oplaadkabel van het type 3 gebruiken om hem aan te sluiten op een wallbox van 7 kW of op openbare laadpalen met wisselstroom: een laadbeurt van 0 tot 80% duurt minder dan anderhalf uur. De snelste oplaadtijden bereikt u dankzij het groeiende openbare netwerk van laadpalen met gelijkstroom: bij 32 kW DC duurt het opladen van 0 tot 80% slechts 30 minuten.

Enkele cijfers:

Discovery Sport P300e / Range Rover Evoque P300e

• Systeemvermogen van 309 pk (227 kW) en motorkoppel van 540 Nm

• Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: 2,0 l/100 km (WLTP)

• CO₂-uitstoot gecombineerde cyclus: 43 g/km (WLTP)

• Elektrische actieradius: tot 55 km (WLTP), bij de hoogste in hun segment

• Snelladen: tot 80% in 30 minuten (via snelladers)