BROWSER-UPDATE

Wij hebben vastgesteld dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is beveiligd tegen de nieuwste internetrisico's.

RANGE ROVER EVOQUE EN LAND ROVER DISCOVERY SPORT NU OOK ALS PLUG-IN HYBRIDE MET ELEKTRISCHE RANGE TOT 66 KM

News-item-Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn voortaan ook leverbaar als Plug-in Hybrid Electric Vehicle

De nieuwe Range Rover Evoque en Discovery Sport zijn voortaan ook leverbaar als Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). De premium SUV’s bieden de prestaties, verfijning en bekwaamheid die is te verwachten van elke Land Rover in combinatie met een elektrische actieradius tot 68 kilometer en een gemiddelde CO₂-uitstoot van 32 g/km. De Plug-in Hybride-versies van de Range Rover Evoque en Discovery Sport krijgen de aanduiding P300e. Beide zijn vanaf heden te bestellen aan prijzen die beginnen bij € 50.650 voor de Discovery Sport en € 52.100 voor de Range Rover Evoque.

De Range Rover Evoque en Discovery Sport P300e zijn gebaseerd op het state of the art platform Premium Transverse Architecture van Land Rover. Bij de ontwikkeling hiervan heeft Land Rover rekening gehouden met een mogelijk elektrische aandrijving zonder dat dit ten koste gaat van de toonaangevende offroad capaciteiten van het merk. De Range Rover Evoque en Discovery Sport P300e worden leverbaar naast de al bestaande modellen met een 48 Volt Mild Hybride-aandrijflijn.

Beide modellen combineren een 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor (147 kW/200 pk) uit de motorenreeks Ingenium met een elektromotor (80 kW/109 pk). Die is geïntegreerd in de achterwielophanging en haalt zijn energie uit een lithium-ion batterij (15 kWh) die onder de achterbank zit. De Range Rover Evoque P300e accelereert in 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De Discovery Sport P300e doet hier slechts 0,2 seconden langer over. Beide SUV’s kunnen tot een snelheid van 135 km/uur volledig elektrisch rijden.

De Range Rover Evoque P300e heeft een CO₂-uitstoot van slechts 32 g/km gemiddeld (WLTP). Het elektrische rijbereik bedraagt tot 66 kilometer. Het brandstofverbruik tekent een indrukwekkende waarde op van 1,4 l/100 km gemiddeld.

De Discovery Sport P300e komt op zuivere elektrokracht tot 62 kilometer ver. Het brandstofverbruik bedraagt 1,6 l/100 km gemiddeld. De CO₂-uitstoot blijft beperkt tot slechts 36 g/km gemiddeld.

Range Rover Evoque P300e
• Systeemvermogen: 227 kW/309 pk / 540 Nm(1)
• Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: 1,4 l/100 km (WLTP)
• CO₂-uitstoot gecombineerde cyclus: 32 g/km (WLTP)
• Elektrische actieradius: tot 66 km (WLTP), het hoogste in zijn segment
• Snelladen: tot 80% in 30 minuten(2)

Discovery Sport P300e
• Systeemvermogen: 227 kW/309 pk / 540 Nm(1)
• Brandstofverbruik gecombineerde cyclus: 1,6 l/100 km (WLTP)
• CO₂-uitstoot gecombineerde cyclus: 36 g/km (WLTP)
• Elektrische actieradius: tot 62 km (WLTP), het hoogste in zijn segment
• Snelladen: tot 80% in 30 minuten(2)

Met name wanneer de Range Rover Evoque of Discovery Sport P300e als bedrijfswagen wordt ingezet, leveren deze bijzonder gunstige cijfers een aantal financiële/fiscale voordelen op, zoals een fiscale aftrekbaarheid van meer dan 98% en een bruto VAA (voordeel van alle aard) vanaf slechts € 152/maand.

Discovery-Sport-phev

Rijstanden

De bestuurder van de Range Rover Evoque of Land Rover Discovery Sport P300e kan kiezen uit drie rijstanden, ongeacht of hij of zij in de stad rijdt of op de snelweg:

1. HYBRID (de automatische rijstand) – combineert automatisch de aandrijfkracht van de benzinemotor en elektromotor. De werking past zich aan de rijcondities aan en de hoeveelheid energie in de batterij. Wie een bestemming in het navigatiesysteem invoert, activeert de functie Predictive Energy Optimisation (PEO). Die koppelt gps-data aan de route voor het bereiken van optimale efficiëntie en rijcomfort. Het system schakelt op basis van hoogteverschillen in de geplande route tussen elektrische en conventionele aandrijving voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
2. EV (Electric Vehicle) – maakt het mogelijk om alleen op de elektromotor te rijden waarbij gebruik wordt gemaakt van de energie uit de batterij. De autorit is stil en zonder schadelijke emissies.
3. SAVE – geeft prioriteit aan de verbrandingsmotor waarbij de batterij zijn laadstatus (‘State of Charge’) behoudt.

PHEV-technologie

Zowel de Range Rover Evoque P300e als de Discovery Sport P300e maakt gebruik van Land Rovers Premium Transverse Architecture. Een modulair voertuigplatform dat van meet af aan ook ontworpen is voor geëlektrificeerde aandrijving (Mild Hybrid en Plug-in Hybrid). Omdat de technologie zich onder de wagenvloer bevindt, blijft de binnenruimte van beide premium SUV’s intact.

De geavanceerde Electric Rear Axle Drive (ERAD) haalt zijn energie uit een compacte lithium-ion batterij van 15 kWh die zich onder de achterste zitplaatsen bevindt. De batterij bestaat uit 84 prismatische cellen, gegroepeerd in zeven modules van 50Ah met elk 12 cellen. Een zes mm dikke stalen onderplaat beschermt de batterij zodra de bestuurder een beroep doet op de terreincapaciteiten van zijn SUV.

De ERAD omvat een lichte, compacte en efficiënte synchrone permanente magneetmotor. Om zo min mogelijk ruimte in te nemen, zijn de aandrijfassen via een concentrische constructie verbonden met de motor en de 1-traps transmissie. De omvormer zit in de ERAD-behuizing. De ERAD zelf is geïntegreerd in de Integral Link-achterwielophanging.

Boven snelheden van 135 km/uur wordt de elektromotor ontkoppeld om de weerstand te verminderen en efficiëntie te optimaliseren. Wanneer de snelheid onder 135 km/uur komt, wordt de elektromotor onmerkbaar ingeschakeld.

De compacte High-Voltage Junction Box (HVJB) onder de voorste zitplaatsen is een andere technologische innovatie. Hierin zit de DC: een DC-omvormer (wijzigt de hoogspanning van de hybride batterij in laagspanning om het 12 Volt netwerk te ondersteunen) en een ‘on-board’-lader van 7 kW om de batterij te laden als de auto op het stroomnetwerk is aangesloten.

Naast de HVJB bevindt zich de Belt-integrated Starter Generator (BiSG). Deze levert de energie die vrijkomt tijdens regeneratief remmen voor het laden van de hoog voltage batterij. Deze energie kan ook worden gebruikt voor onmiddellijke ondersteuning van de vierwielaandrijving.

Een nieuw ‘brake-by-wire’-remsysteem vervangt het traditionele vacuüm bekrachtigde en combineert regeneratief remmen met de BiSG en gebruik van de mechanisch remmen voor een consistent en uiterst precies pedaalgevoel. Het systeem kan regeneratief remmen met een vertraging tot 0,2 G(3) en maximaliseert zo de energie-efficiëntie door met de kinetische energie (bewegingsenergie) tijdens het uitrollen van de auto de batterij op te laden.

De slimme plaatsing van de PHEV-technologie heeft geresulteerd in meer rijdynamiek, een 6% lager zwaartepunt en een verder verbeterde gewichtsverdeling voor/achter.

Laden

De nieuwe P300e modellen zijn leverbaar met een laadkabel Mode 2. Hiermee kan de batterij via een normaal stopcontact in 6 uur en 42 minuten worden opgeladen, bijvoorbeeld ’s nachts als de auto toch stilstaat. Met de laadkabel Mode 3 gaat laden sneller, in slechts 1 uur en 24 minuten is de batterij 80% vol. Deze laadkabel is geschikt voor een wallbox of openbaar laadpunt van 7 kW (AC, wisselstroom). Met het groeiende aantal openbare DC-laadpunten (gelijkstroom) is de batterij het snelst op te laden, namelijk met 32 kW in een halfuur (80% van de capaciteit)(2). De laadaansluiting bevindt zich in de achtervleugel.

Met de speciale InControl Remote-app(4) voor smartphones blijven bestuurders altijd verbonden met hun auto. Hiermee kunnen ze waar dan ook de laadstatus van hun auto controleren, de auto gereedmaken voor vertrek en tijden instellen waarop energietarieven lager zijn.

Bestuurders kunnen voordat ze met hun auto wegrijden de batterij en het interieur op de gewenste temperatuur laten brengen. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van de energie op het moment dat de auto ingeplugd is en niet als de auto rijdt. De energie tijdens het rijden wordt dan louter toegepast om de elektrische actieradius te maximaliseren en het rijcomfort te verhogen.

1.5 liter 3-cilinder benzinemotor

Het hart van de PHEV-technologie is een state of the art 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor, het nieuwste lid van de motorenfamilie Ingenium die nu bestaat uit 3-, 4- en 6-cilinder motoren. De lichtgewicht aluminium motor – 37 kg lichter dan de 4-cilinder – levert krachtige prestaties, is verfijnd en draagt bij aan het indrukwekkend lage gemiddelde brandstofverbruik van de Range Rover Evoque en Discovery Sport P300e.

De 3-cilinder kent nauwelijks wrijving wat bijdraagt aan het uitstekende brandstofverbruik van beide premium SUV’s. Het uitlaatspruitstuk is geïntegreerd in de aluminium cilinderkop wat heeft geresulteerd in snelle opwarmtijden. Ook is hierdoor de afstand tussen de uitlaatpoorten en het turbinewiel van de turbolader kleiner. Dit heeft op zijn beurt een verbeterde respons tot gevolg.

De 3-cilinderopzet van de motor zorgt voor een betere stroom van de uitlaatgassen zodat het turbinewiel bijna onmiddellijk een boost geeft. Een zeer efficiënte Watercooled Charge Air Cooler garandeert dat de dichtheid van de lucht die in de verbrandingskamer gezogen wordt, hoog blijft. Dit verbetert zowel de prestaties als de efficiency van de motor.

Net als de Mild Hybride-modellen met 4-cilinder motoren is ook de 1.5 liter 3-cilinder uitgerust met een riem-geïntegreerde startgenerator (BISG). Deze zorgt samen met ERAD voor het regeneratief remmen en laadt de batterij gedurende het uitrollen op. De startgenerator maakt ook een soepelere, stillere en snellere start mogelijk in vergelijking tot een traditionele startmotor.

Nieuwe 8-trapsautomaat

Om het vermogen en koppel van de 3-cilinder benzinemotor aan te kunnen, is voor de Range Rover Evoque P300e en Land Rover Discovery Sport P300e gekozen voor een 8-traps automatische transmissie die naadloos samenwerkt met ERAD. De nieuwe transmissie is vijf kilo lichter dan de 9-traps transmissie die Land Rover in andere modellen gebruikt, biedt extra verfijning, geeft een superieur schakelgevoel en is een integraal onderdeel van het hybride-systeem.

(1) Topvermogen verbrandingsmotor en elektromotor komt niet vrij met dezelfde snelheid.

(2) Laadtijden mogelijk met 50 kW en 100 kW DC-snellader (laadcapaciteit in het voertuig gelimiteerd tot 32 kW). Actuele laadtijden zijn afhankelijk van het gebruikte laadpunt en omstandigheden.

(3) De mechanische remmen leveren remkracht zodra meer dan 0,2 G gewenst is.

(4) Bestuurders mogen de voorzieningen van de wagen enkel gebruiken wanneer dat veilig is. Ze moeten steeds de volledige controle over de wagen behouden. De werking van de Incontrol App verschilt naargelang de regio.