JAGUAR LAND ROVER LEERT ZELFRIJDENDE AUTO'S WAGENZIEKTE TE VERMINDEREN

Jaguar Land Rover ontwikkelt baanbrekende software die wagenziekte zal verminderen door de rijstijl van toekomstige autonome voertuigen aan te passen. Zo willen we elke rit zo geraffineerd en comfortabel mogelijk maken voor onze klanten.

Tijdens de eerste fase van het project werd een gepersonaliseerde ‘welzijnsscore’ ontwikkeld die het effect van wagenziekte met wel 60% zou kunnen beperken. In het Ierse Shannon hebben experts in de gespecialiseerde faciliteit voor software-engineering van Jaguar Land Rover die score nu geïmplementeerd in zelfrijdende software.

De intelligente software combineert gegevens van iets meer dan 32.000 echt gereden en virtueel gesimuleerde testkilometers en berekent daarmee een reeks parameters om de rijdynamiek aan te toetsen. Daarna kan de auto dankzij geavanceerd machinaal leren zijn rijstijl optimaliseren op basis van gegevens voor elke kilometer die het hele autonome wagenpark aflegt.

vector design illustrations

Deze technologie kan vervolgens worden gebruikt om niet alleen elke Jaguar en Land Rover autonoom te leren rijden, maar tegelijk de individuele eigenschappen van elk model te behouden, van de topprestaties van een Jaguar tot de legendarische terreinvaardigheid van een Land Rover. Het draagt allemaal bij tot de ultieme ervaring die Jaguar Land Rover blijft ontwikkelen voor zijn autonome, elektrische en geconnecteerde cabines van de toekomst.

Wagenziekte, iets waar meer dan 70 procent van alle mensen* last van heeft, wordt vaak veroorzaakt wanneer de ogen andere informatie waarnemen dan het binnenoor, de huid of het lichaam – denk maar aan lezen tijdens lange ritten. Het nieuwe systeem kan de acceleratie, het remgedrag en de positionering op de rijstrook – allemaal factoren die mee bewegingsziekte veroorzaken – optimaliseren om misselijkheid te voorkomen.

Dankzij dit project kunnen ingenieurs nu verfijndere functies ontwikkelen voor de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) op toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover, zoals de adaptieve snelheidsregelaar en de rijstrookassistent. Met de diepgaande kennis die het opdoet, kan Jaguar Land Rover geavanceerde wagens met uitstekende capaciteiten ontwerpen en bouwen, nu en in de toekomst.

vector design illustrations

Dr. Steve Iley, Chief Medical Officer van Jaguar Land Rover, verklaarde: “Mobiliteit verandert snel en we zullen de kracht van zelfrijdende voertuigen moeten benutten om ons doel van nul ongevallen en nul kilometer file te bereiken. Het probleem van wagenziekte in zelfrijdende auto’s oplossen is cruciaal om het enorme potentieel van deze technologie te ontsluiten voor passagiers, zodat zij hun reistijd kunnen gebruiken om te lezen, te werken of zich te ontspannen.”

Hiermee zet Jaguar Land Rover nog een stap op weg naar Destination Zero: een veiligere, gezondere samenleving en een schonere omgeving dankzij aanhoudende innovatie. In het kader van zijn missie om de levenskwaliteit in de stad van de toekomst te verhogen, onthulde Jaguar Land Rover ook Project Vector, een geavanceerd, autonoom concept voor de mobiliteit morgen.

In een wereld na COVID-19, waar een ‘nieuw normaal’ ontstaat, gaan klanten iets anders verwachten van privévervoer en komt de focus te liggen op veilige, schone mobiliteit waarbij persoonlijke ruimte en hygiëne hoog worden aangeslagen. Om aan deze verwachtingen te voldoen, ontwikkelt Jaguar Land Rover nieuwe technologieën en materialen. Het ontwerpt vandaag wagens die het welzijn van de inzittenden moeten verbeteren, onder andere met een Driver Condition Monitor en een antimicrobiële draadloze oplaadfunctie voor apparaten. Ook functies zoals zetelkoeling, sfeerverlichting en diverse zetelconfiguraties blijken de kans op wagenziekte aanzienlijk te verkleinen.

vector design illustrations

Over het hele gamma beschikken de modellen van Jaguar en Land Rover over een adaptieve dynamiek, die bewegingen met lage frequenties door het contact met de weg, en de misselijkheid die ze veroorzaken, helpen tegengaan. De rijinstellingen worden om de 10 milliseconden aangepast, om de inzittenden altijd een hoog comfort te garanderen en het dynamische, prestatiegerichte DNA van elke Jaguar en Land Rover te behouden.