UPDATE UW BROWSER

Helaas is uw browser verouderd en kan deze niet worden ondersteund. Upgrade uw browser om te profiteren van de geavanceerde functies op deze site.

CLOSE LABEL

BROWSER-UPDATE

Wij hebben vastgesteld dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is beveiligd tegen de nieuwste internetrisico's.

LAND ROVER DISCOVERY : ONBETWISTE SLEEPKONING

Discovery Tow Car

De Discovery verlegt opnieuw zijn grenzen en bewijst dit door zijn ongeëvenaard sleepvermogen: zo trekt hij een maar liefst 110 ton zware ‘road train’ door de Australische outback.

De Land Rover Discovery won zopas een krachtmeting tegen een road train van niet minder dan 110 ton in de Australische outback. Een SUV die een vrachtwagen met zeven aanhangwagens trekt, klinkt misschien wat vergezocht, maar toch is dat precies wat de Land Rover Discovery deed toen het merk hem aan de ultieme sleeptest onderwierp.

Land Rover slaagde in de indrukwekkende sleeptest in het afgelegen Noordelijke Territorium in Australië. De Discovery Td6 heeft een gehomologeerd sleepvermogen van 3.500 kilogram op de openbare weg. Toch sleepte hij met succes een 110 meter lange en 110 ton zware road train over een 16 kilometer lang afgesloten deel van de Lasseter Highway dankzij zijn 258 pk sterke 3.0 Td6 dieselmotor en permanente vierwielaandrijving. Road trains tot vier trailers zijn enkel toegestaan in de uitgestrekte outback-regio van Australië en vervoeren doorgaans brandstof, mineraalerts en vee tussen afgelegen landbouwgebieden. Hun lengte is streng gelimiteerd tot 53,5 meter. Land Rover moest dan ook een speciale toestemming vragen om zeven trailers en een trekker van 12 ton te slepen. Die laatste werd behouden om de hydraulische remmen van de trailers te bedienen.

John Bilato, Managing Director van transportspecialist G&S Transport, zat aan het stuur voor de epische sleeptest. Hij verklaarde: “Toen Land Rover contact met ons opnam, dacht ik niet dat de auto het zou aankunnen. Ik was dan ook uitermate verrast door het gemak waarmee de standaard Discovery een 110 ton zware road train trok. Ook de soepele schakelovergangen bij die enorme belasting waren ronduit indrukwekkend. Deze road trains vormen de efficiëntste vorm van wegtransport op onze planeet en het gebruik van de Discovery maakte dit ook tot de zuinigste vorm.”

De extreme sleeptest werd uitgevoerd met een Discovery Td6 en is de jongste in een reeks van indrukwekkende sleeptests met de Discovery-familie. Bij zijn lancering in 1989 werd de oorspronkelijke Discovery gebruikt om een trein te trekken en vorig jaar trok de compacte luxe-SUV Discovery Sport drie treinwagons over een brug zo'n 26 meter boven de Rijn.

De Discovery gebruikte een standaard achttrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving en werd aan de road train gekoppeld met een af fabriek geplaatste trekhaak. De road train zelf vervoerde zelfs 10 ton ballast om de magische drempel van 110 ton te halen. Met een koppel van 600 Nm leent de Td6 zich perfect om zware lasten te slepen. Zijn 258 pk sterke en 3.0 liter grote zescilinder met enkele turbo beschikt over een uitlaatgasrecirculatie onder lage druk en een tweefasige oliepomp om de respons, het raffinement en de zuinigheid te verbeteren. Daardoor kan de diesel een CO2-uitstoot van 189 g/km en een verbruik van nauwelijks 7,2 l/100 km voorleggen.

Onbetwiste sleepkoning

De Advanced Tow Assist-technologie van de Discovery maakt achteruitrijden tot kinderspel door dynamische richtlijnen te projecteren op de beelden van de parkeercamera achteraan die op het centrale aanraakscherm worden weergegeven. Zo kan de bestuurder de wagen sturen met de draaiknop van het Terrain Response 2-systeem op de middenconsole, terwijl het systeem de vereiste stuurinput berekent om tot het gewenste resultaat te komen. Behalve Advanced Tow Assist beschikt de Discovery ook over de volgende bekroonde sleepfuncties:
Trailer Light Test – stelt klanten in staat om de lichten te testen zonder hulp van buitenaf.
Rear Height Assist – helpt de bestuurder om de achterkant van de wagen te verlagen of verhogen om trailers gemakkelijker te bevestigen.
Hitch Assist – leidt de bestuurder naar het koppelpunt van de aanhangwagen door richtlijnen op het aanraakscherm te projecteren om het proces te vereenvoudigen.
Nose Load Measurement – stelt klanten in staat om de belasting op de trekhaak van de wagen snel te controleren om de gevaren van overbelasting te vermijden.
Trailer Stability Assist – verbetert de veiligheid onderweg door te voorkomen dat de trailer gaat slingeren en vertraagt de wagen zodat de bestuurder hem weer onder controle krijgt.

Het bekijken van video’s, die in dit gedeelte van onze website worden weergegeven, vereist het gebruik van cookies. Als u deze inhoud wilt bekijken, moet u uw cookievoorkeuren aanpassen om toestemming te geven voor de volgende soorten cookies:
  • FUNCTIONELE COOKIES