EURO NCAP GEEFT MEERMAALS BEKROONDE NIEUWE LAND ROVER DEFENDER 110 VIJF STERREN VOOR VEILIGHEID

White Range Rover Defender

De meermaals bekroonde nieuwe Land Rover Defender 110* mag alweer een vijfsterrenscore toevoegen aan zijn palmares, dit keer van de veiligheidsexperts van EuroNCAP. Land Rovers meest capabele en duurzame model ooit kreeg de maximale vijfsterrenscore in de laatste reeks van testresultaten.

De Defender combineert een hypergeavanceerde veiligheidsuitrusting met een ultrastijve, aluminiumintensieve koetswerkconstructie om de meest extreme terreinen te veroveren. Slimme technologieën zijn onder meer Emergency Braking, Lane Keep Assist en Rear Collision Monitor.

Zes airbags zijn ontworpen om de bestuurder en zijn passagiers te beschermen en als optie zijn tot drie Isofix-bevestigingspunten verkrijgbaar. Op zijn weg naar de vijfsterrenscore behaalde de Nieuwe Defender 85 procent voor de bescherming van volwassenen en kinderen in de auto, 79 procent voor zijn veiligheidssystemen en 71 procent voor de bescherming van zwakke weggebruikers.

Nick Rogers, Executive Director Product Engineering bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Zodra we de eerste trekken van de Nieuwe Defender op papier zetten, waren we geobsedeerd door functionele veiligheid en de bescherming van de inzittenden en andere weggebruikers. We hebben alles in het werk gesteld om de meest capabele en duurzame Land Rover ooit te creëren, met veiligheidsvoorzieningen die de bestuurderservaring merkbaar verbeteren. De vijfsterrenscore die de Defender van EuroNCAP heeft gekregen, is dan ook een fantastische erkenning.”

EuroNCAP heeft een Nieuwe Defender 110* getest, maar de robuuste terreinwagenfamilie omvat ook de compacte Defender 90.

Sinds zijn wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt 2019 noteerde Land Rover een onovertroffen vraag naar de nieuwe 4x4. Die grote vraag ging bovendien hand in hand met lovende kritieken: de Nieuwe Defender mocht al 28 internationale onderscheidingen op zijn naam schrijven.

Sinds zijn debuut lanceerde Land Rover ook een gamma brandstofzuinige zescilinderdiesels-in-lijn met mild hybrid-technologie uit de Ingenium-familie, alsook de geavanceerde oplaadbare hybrideversie P400e. Die laatste biedt een zuiver elektrisch rijbereik tot 43 kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 74 g/km**.

Land Rover introduceerde tevens de X-Dynamic-uitvoering, die zowel op de Defender 90 als de Defender 110 kan worden besteld. Zij biedt een waaier aan designelementen voor exterieur en interieur die de immense terreincapaciteiten van de auto weerspiegelen en hem van de massa onderscheiden.

Het complete gamma geavanceerde rijhulpmiddelen van de Defender omvat ook:

• Emergency Braking – Ontworpen om potentiële frontale aanrijdingen met andere voertuigen te detecteren en de bestuurder aan te manen om tijdig te remmen. Als de bestuurder niet reageert, activeert de auto de noodremhulp om de ernst van een mogelijke impact te reduceren.

• Blind Spot Assist – Een knipperend pictogram in de betreffende buitenspiegel helpt om de bestuurder te waarschuwen voor voertuigen die in zijn dode hoek rijden of deze snel naderen.

• 3D Surround Camera – Waarschuwt de bestuurder tijdens langzame manoeuvres met geavanceerde cameratechnologie om een 3D-beeld van de Defender en zijn omgeving weer te geven op het centrale Pivi Pro-scherm.

• Clear Exit Monitor – Gebruikt sensoren in de bumper om te helpen de inzittenden te waarschuwen voor naderend verkeer wanneer ze van binnenuit een van de deuren trachten te openen.

• Adaptive Cruise Control – Houdt een veilige afstand aan ten opzichte van de voorligger. Wanneer de voorligger volledig stopt, zal de technologie het voertuig tot een zachte stilstand brengen.

• Driver Condition Monitor – Ontworpen om vermoeidheid bij de bestuurder te detecteren door zijn stuur-, rem- en gasinput te analyseren en waarschuwt de bestuurder te wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont.

• Lane Keep Assist – Helpt te detecteren wanneer de wagen onbedoeld afwijkt van zijn traject en stuurt automatisch tegen om de wagen in het midden van de rijstrook te houden.

• Rear Collision Monitor – Wanneer een naderende wagen niet vertraagt, zal de wagen de naderende bestuurder trachten te waarschuwen door automatisch de waarschuwingsknipperlichten in te schakelen.

• Rear Traffic Monitor – Helpt om te waarschuwen voor voertuigen, voetgangers of andere gevaren die van beide zijden naderen. Dat is bijzonder nuttig wanneer men achteruit uit een parkeerplaats rijdt.

• Traffic Sign Recognition en Adaptive Speed Limiter – Informeert de bestuurder over de geldende snelheidsbeperking en past de snelheid automatisch aan wanneer de auto een nieuwe snelheidszone inrijdt.

• Wade Sensing – Ultrasone sensoren in de buitenspiegels informeren de bestuurder in real time over de diepte van het water tijdens het waden.

• eCall+: Het systeem is ontworpen om een automatisch bericht te sturen naar een noodoproepcentrale in geval van een crash of botsing, met extra locatie-informatie en het aantal gebruikte veiligheidsgordels.

• Multi Collision Brake: Trekt automatisch de remmen aan om een volgende aanrijding te voorkomen of de impact te beperken wanneer het voertuig betrokken is geweest bij een aanrijding die voldoende ernstig is.

*Euro NCAP testte een rechtsgestuurde Land Rover Defender 110 2.0 diesel SE. Marktspecificatie en beschikbaarheid variëren, neem contact op met uw lokale geautoriseerde dealer.
**EV cijfers zijn gebaseerd op een productievoertuig over een gestandaardiseerde route. De bereikte actieradius is afhankelijk van de staat van het voertuig en de accu, de werkelijke route, de omgeving en de rijstijl. Alle cijfers over emissies, brandstofverbruik en EV zijn EU-WLTP (TEL) gecombineerd.
†Beschikbaar als optie: Rear Collision monitor, Blind Spot assist, 3D Surround camera, Clear Exit monitor, Adaptive cruise control, Rear Collision monitor, Rear Traffic monitor