UPDATE UW BROWSER

Helaas is uw browser verouderd en kan deze niet worden ondersteund. Upgrade uw browser om te profiteren van de geavanceerde functies op deze site.

CLOSE LABEL

BROWSER-UPDATE

Wij hebben vastgesteld dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is beveiligd tegen de nieuwste internetrisico's.

DE NIEUWE LAND ROVER DEFENDER WORDT BEKROOND MET DE PRESTIGIEUZE PRIJS ‘WORLD CAR DESIGN OF THE YEAR 2021’

News-item-Defender WCDOTY

De Land Rover Defender werd op de jaarlijkse World Car Awards uitgeroepen tot World Car Design of the Year 2021. Het is al de derde keer dat Land Rover de felbegeerde prijs in ontvangst mag nemen na eerdere overwinningen voor de Range Rover Velar (2018) en de Range Rover Evoque (2012), en het is de meest recente in een reeks van wereldwijde onderscheidingen voor de robuuste 4x4.

De nieuwe Defender blijft trouw aan de pioniersgeest die al meer dan zeventig jaar centraal staat bij het merk en geeft een nieuwe invulling aan de term ‘avontuur’ voor de 21e eeuw. Hij verenigt zijn iconische naam, vormgeving en capaciteiten met diverse koetswerkdesigns en kan worden gepersonaliseerd met vier accessoirepacks zodat eigenaars er maximaal van kunnen genieten. De prijs voor World Car Design of the Year bekroont de meest uitmuntende nieuwe auto van de voorbije twaalf maanden en is voorbehouden aan wagens die voldoen aan de hoogste normen inzake technische innovatie en design - en tegelijk grenzen verleggen.

Gerry McGovern, Chief Creative Officer van Jaguar Land Rover, verklaart met trots: “De nieuwe Defender laat zich beïnvloeden door zijn verleden, maar laat zich er niet door beperken. We zijn dan ook verheugd dat hij met deze onderscheiding werd bekroond. Onze visie was om een Defender van de 21ste.eeuw te creëren door de grenzen van engineering, technologie en design te verleggen met behoud van zijn gerenommeerde DNA en terreincapaciteiten. Dat is uitgemond in een meeslepende 4x4 die klanten emotioneel aanspreekt.”

Dit jaar kwamen alle kandidaten uit de vier andere categorieën in aanmerking voor de World Car Design of the Year-prijs. Een panel van zeven vooraanstaande experts op het gebied van autodesign* bekeek de kandidaten om zo een shortlist van aanbevelingen te kunnen opstellen, waarop de juryleden zich moesten baseren voor de eindstemming. De jury was samengesteld uit 93 internationale journalisten.

Met zijn opvallende silhouet is de nieuwe Defender onmiddellijk herkenbaar: zijn minimale overhangen voor- en achteraan staan borg voor uitmuntende op- en afrijhoeken. De Land Rover ontwerpers hebben de vertrouwde stijlelementen van de Defender in een nieuw jasje gestoken, dat de nieuwe 4x4 van een gespierde verticale look en alpine-ruiten in het dak voorziet. Tegelijk behoudt de nieuweling de zijdelings scharnierende achterklep en het extern gemonteerde reservewiel, twee aspecten die het origineel zo herkenbaar maakten. De sobere persoonlijkheid van de oorspronkelijke Defender komt terug in het interieur, waar de normaal verborgen structuurelementen en bevestigingen zichtbaar werden gelaten. Zo legt hij de nadruk op eenvoud en functionaliteit. De Defender 110 biedt vijf, zes of 5+2 zitplaatsen, terwijl de 90 plaats biedt aan maximaal zes inzittenden in een auto met de lengte van een compacte gezinshatchback.

De capaciteiten van de Defender vestigen nieuwe normen voor robuustheid op het terrein en comfort op de weg. Ondersteund door het sterke aluminium D7x-platform – de stijfste structuur van Land Rover ooit – staan baanbrekende terreintechnologieën en hypergeavanceerde motoren garant voor onstuitbare capaciteiten. Zijn nauwkeurig afgestelde rijgedrag garandeert een meeslepende rijervaring en een toonaangevend comfort op alle terreinen. De experts van Euro NCAP gaven de Defender dan ook de maximale veiligheidsscore van vijf sterren.

Met zijn gamma geavanceerde Ingenium-benzinemotoren en schonere dieselmotoren heeft de Defender het vermogen, de controle en de efficiëntie voor elke omgeving, terwijl een oplaadbare hybrideaandrijving (PHEV) de auto tot 43 kilometer zuiver elektrisch en dus stil laat rijden**. Bovendien combineert de nieuwe Defender V8 met 525 pk de typische Land Rover capaciteiten met ongelofelijke prestaties en specifieke chassisinstellingen om de betrokkenheid van de bestuurder te verhogen.

De Defender-familie omvat nu de Defender 90 en de Defender 110. Sinds zijn lancering won de Defender wereldwijd al meer dan vijftig onderscheidingen, waaronder die van ‘Auto van het Jaar 2020’ van Top Gear, ‘SUV van het Jaar 2021’ van MotorTrend, ‘Beste SUV van 2020’ van Autocar en ‘Auto van het Jaar 2020’ van Autowereld.

In België is de Defender 90 beschikbaar vanaf € 53.600 en de Defender 110 vanaf € 56.800.

* Tot de designexperts behoorden Gernot Bracht (Duitsland – Pforzheim Design School), Ian Callum (Verenigd Koninkrijk – Director of Design, CALLUM), Gert Hildebrand (Duitsland – Eigenaar Hildebrand-Design), Patrick le Quément (Frankrijk – Designer en Voorzitter van de Strategy Committee – The Sustainable Design School), Tom Matano (VS – Academy of Art University, Voormalig Head of Design – Mazda), Victor Nacif (VS – Chief Creative Officer, Brojure.com en Design instructor, New School of Architecture and Design) en Shiro Nakamura (Japan – CEO, Shiro Nakamura Design Associates Inc.).

**De hier vermelde waarden zijn het resultaat van officiële WLTP-fabrieksmetingen conform de EU-wetgeving, met een volledig opgeladen accu. Uitsluitend voor vergelijkingsdoeleinden. Waarden onder 'real-world'-omstandigheden kunnen verschillen. Cijfers m.b.t. brandstof- en energieverbruik, actieradius en CO₂-uitstoot kunnen variëren al naargelang factoren als rijstijl, weersomstandigheden, traject, wegenstaat, belading van het voertuig, gemonteerde velgen, banden, opties en accessoires, en de staat van de accu. Actieradiuswaarden voor voertuigen in elektrische modus (EV) worden bepaald met een productiemodel over een standaardroute.

Het bekijken van video’s, die in dit gedeelte van onze website worden weergegeven, vereist het gebruik van cookies. Als u deze inhoud wilt bekijken, moet u uw cookievoorkeuren aanpassen om toestemming te geven voor de volgende soorten cookies:
  • FUNCTIONELE COOKIES