DE KRACHT VAN KEUZE: MACHTIGE NIEUWE DEFENDER V8 EN EXCLUSIEVE SPECIALE REEKSEN VERVOEGEN HET GAMMA

Range Rover driving through castle

Land Rover heeft de machtige Defender V8 gelanceerd in het kader van een reeks verbeteringen voor zijn onstuitbare en bekroonde 4x4-familie. De nieuwe, 525 pk sterke Defender V8 en het vlaggenschip Defender V8 Carpathian Edition bieden een unieke combinatie van prestaties en capaciteiten, dankzij specifieke chassisinstellingen die zowel op de weg als op het terrein een ongekend rijplezier verzekeren.

De krachtige nieuwe modellen bouwen voort op het decennialange V8-erfgoed van Land Rover, dat de originele V8 Fase I uit de jaren zeventig, de Noord-Amerikaanse modellen uit de jaren negentig en de krachtige Defender Works V8 omvat. De karaktervolle motor vervoegt de nieuwste efficiënte benzine-, diesel- en oplaadbare hybridemotoren uit de Ingenium-familie van Land Rover.

De V8-benzinemotor is echter niet de enige nieuwigheid. Land Rover introduceert ook een nieuwe XS Edition, frisse koetswerkdesignpacks die de personaliseringsmogelijkheden uitbreiden en een optioneel Pivi Pro-infotainmentsysteem met een groter aanraakscherm van 11,4".

De Defender V8 bouwt voort op de onovertroffen, robuuste terreincapaciteiten van het model, om de bestuurder een ongekend niveau van prestaties en rijplezier te bieden. Daartoe combineert hij de 525 pk sterke 5.0 V8-benzinemotor met compressor met een uitgekiende afstelling van de ophanging en versnellingsbak om de snelste en meest dynamische Defender ooit te creëren.

De exclusieve nieuwe Carpathian Edition werd afgeleid van de Defender V8 en profileert zich als de ultieme expressie van Defender-design, -prestaties en -capaciteiten. De nieuwe XS Edition vervangt dan weer de uiterst succesvolle First Edition en verenigt een specifiek design met verbeterde koetswerk- en interieurspecificaties.

Het personaliseringspotentieel van de Defender werd nog uitgebreid met nieuwe koetswerkpacks. Het Bright Pack, Extended Bright Pack en Extended Black Pack kregen een specifieke koetswerkafwerking om het onmiskenbare silhouet van de Defender nog extra in de verf te zetten.

De uitgebreide connectiviteit maakt eveneens deel uit van de updates. Het hypergeavanceerde Pivi Pro-infotainmentsysteem met aanraakscherm is in de Defender verkrijgbaar met tal van aantrekkelijke nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid om voor een groter 11,4"-aanraakscherm* te opteren. Het draadloos laden met geïntegreerde signaalversterker is nustandaard in het Comfort & Convenience Pack voor meer gebruiksgemak en een hogere gesprekskwaliteit.

David Hemming, Chief Product Engineer bij Jaguar Land Rover, vertelde: “De introductie van onze V8-motor geeft de Defender een nieuwe dimensie van rijplezier en terreincapaciteiten. Hij is snel en leuk om mee te rijden en vormt het topmodel in de Defender-familie. Hij toont zich bovendien even meeslepend op de weg als capabel op het terrein. We hebben ook de aantrekkingskracht van de andere Defender-versies uitgebreid met nieuwe versies, optiepacks en een verbeterde connectiviteit. Er is dus echt een Defender voor iedereen.”

Nieuwe Defender V8

De nieuwe Defender V8 is de ultieme uitdrukking van de meest robuuste Land Rover 4x4 en herinnert aan het rijke erfgoed van de achtcilindermodellen uit de jaren zeventig. De krachtige nieuwe V8-compressormotor is verkrijgbaar in de koetswerkversies 90 en 110 en tilt zijn prestaties en rijplezier naar een hoger niveau, zonder daarbij de onstuitbare capaciteiten van de Defender teniet te doen.

Met zijn unieke afstelling voor de ophanging en versnellingsbak, inclusief specifieke veer- en schokdemperverhoudingen en een nieuw actief elektronisch achterdifferentieel, verzekert hij een wendbaarder en meeslepender rijgedrag en een betere koetswerkcontrole, en dat alles tegen de achtergrond van de typische V8-soundtrack.

Het vermogen wordt geleverd door de 5.0 V8-benzinemotor met compressor van Land Rover, die 525 pk en 625 Nm koppel levert en de wielen aandrijft via een achttrapsautomaat. Daarmee accelereert de Defender V8 90 in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u. Hij beperkt zijn verbruik tot 14,5 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot vanaf 327 g/km**.

De Defender staat bekend om zijn uitzonderlijke terreincapaciteiten en de V8 voegt er nog een extra dimensie van aantrekkingskracht aan toe met de introductie van de nieuwe Dynamic modus in het Terrain Response-systeem, die enkel verkrijgbaar is op de Defender V8. Deze modus helpt bestuurders om het dynamischere en evenwichtigere karakter van het 525 pk sterke model te benutten op asfalt en losse ondergrond. De Defender V8 werd ontwikkeld om de snelste en meest meeslepende in serie gebouwde Defender ooit te zijn en getuigt van een ongeëvenaarde wendbaarheid en aantrekkingskracht voor de bestuurder.

Iain Gray, Senior Manager Powertrain Advanced Engineering bij Jaguar Land Rover, vertelde: “De 5.0 V8-compressormotor geeft het unieke karakter van de Defender nog een extra dimensie. Hij klinkt fantastisch en levert ongelooflijke prestaties om het rijplezier van de bestuurder naar een ongekend niveau te tillen. Onze technische focus bestond erin de afstelling van de aandrijflijn te optimaliseren, zodat de Defender zowel reactieve wegprestaties als een nauwkeurige controle op het terrein kan verzekeren, zonder dat de onstuitbare terrein- en waadcapaciteiten van de Defender daaronder lijden.”

De massieve stabilisatorstangen met een grotere diameter reduceren de rolneiging bij extreem bochtenwerk, terwijl het unieke, actieve elektronische achterdifferentieel een giercontrole introduceert die het bochtengedrag van de Defender V8 perfect aanstuurt wanneer hij zijn gripgrens bereikt en overschrijdt.

De nauwkeurige afstelling van de nieuwe Dynamic modus in Terrain Response 2 geeft de Defender V8 een wendbaarder, speelser en reactiever karakter. In deze stand gaan een scherpere gasrespons en een specifieke afstelling voor de continu variabele demping hand in hand met stijvere ophangingslagerschalen voor een onmiddellijke stuurrespons. Door harmonieus samen te werken met de Torque Vectoring by Braking-technologie, de tractiecontrolesystemen en de nieuwe giercontrole, toont de Defender V8 zich sneller, meeslepender en beter controleerbaar dan ooit tevoren.

De Defender V8 is onmiddellijk herkenbaar aan zijn unieke koetswerkdetails: specifieke koetswerklabels, vier uitlaten met opvallende uitlaatpijpen en unieke 22" lichtmetalen velgen met Satin Dark Grey-afwerking onderscheiden het krachtigste model van de rest van het gamma. De Defender V8 is voorts te herkennen aan zijn remklauwen in Xenon Blue en 20"-remschijven.

De zorgvuldige akoestische afstelling van de inductie- en uitlaatsystemen geeft de Defender V8 een doelbewuste en authentieke klank. De evocatieve soundtrack werd afgestemd op elke rijsituatie en kan nog worden verbeterd met de Dynamic modus in het Terrain Response-systeem.

Klanten krijgen de keuze uit drie kleuren – Carpathian Grey, Yulong White en Santorini Black. Bij de uitvoeringen in Carpathian Grey en Yulong White met een contrasterend dak in Narvik Black. Koetswerkdetails in Shadow Atlas vervolledigen de opvallende exterieurafwerking van de nieuwe Defender V8.

Binnenin beschikt de Defender V8 over zetels in uniek Windsor-leder in Ebony met accenten in Miko-suède en Robustec, stuk voor stuk afgewerkt met een uniek Ebony-label, terwijl de zichtbare dwarsbalk van de Defender is afgewerkt in Satin Black. Het vierspakige stuurwiel wordt nog verfraaid door een Alcantara-omranding en tactiele schakelhendels in gesatineerd chroom, die specifiek zijn voorbehouden aan de V8-modellen. De airbagbehuizing en de versnellingspook zijn bekleed met leder, terwijl de verlichte drempelplaatjes worden aangevuld met een V8-opschrift.

Defender V8 Carpathian Edition

De exclusieve nieuwe Defender V8 Carpathian Edition is de ultieme expressie van prestaties, duurzaamheid en design en vertegenwoordigt de absolute top van het Defender-gamma. Hij kreeg de exclusieve kleur Carpathian Grey en onderscheidt zich door een contrasterende afwerking in Narvik Black voor het dak, de motorkap en – als primeur voor de nieuwe Defender – de kofferklep. Andere visuele hoogtepunten zijn de specifieke V8 Carpathian Edition-badge afwerking, de sleepogen in Satin Black en de opvallende remklauwen in Xenon Blue.

Het unieke koetswerk wordt afgewerkt met de beschermende satijnfolie van Land Rover. Het koetswerk krijgt ten slotte nog een recycleerbare wrap op basis van polyurethaan, die de 4x4 een eigentijdse, semimatte afwerking geeft en hem tevens beschermt tegen alles van parkingkrassen tot doornkrassen op het terrein.

Het interieur van de Defender V8 Carpathian Edition onderging dezelfde upgrades als de V8, met zetels afgewerkt met Miko-suède en Robustec-accenten, een met Alcantara bekleed stuurwiel en verlichte drempelplaatjes.

Black Range Rover Defender

Defender XS Edition

De nieuwe XS Edition vervangt de uiterst succesvolle First Edition. Hij positioneert zich boven de SE-modellen, onderscheidt zich door een unieke koetswerk- en interieurafwerking en is verkrijgbaar in de versies 90 en 110.

Aan de buitenkant is de XS Edition te herkennen aan zijn specifieke sierlijsten en wielkasten in koetswerkkleur en zijn opvallende contrasterende 20" lichtmetalen velgen met Diamond Turned-afwerking in Satin Grey. Klanten krijgen de keuze uit vier koetswerkkleuren: Silicon Silver, Hakuba Silver, Gondwana Stone en Santorini Black.

Binnenin zijn de 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmde zetels met geheugen overtrokken in generfd leder, terwijl de dwarsbalk in het interieur is afgewerkt met een poedercoating in Light Grey met geborstelde afwerking. Unieke metalen drempelplaatjes maken het interieur compleet.

De uitgebreide standaarduitrusting omvat een elektronische luchtvering, Adaptive Dynamics en Configurable Terrain Response. Bovendien plukt de XS Edition de vruchten van de Matrix led-koplampen met DRL-signatuur, de ClearSight-achteruitrijcamera technologie en het hypergeavanceerde Pivi Pro-infotainmentsysteem met Meridian-soundsysteem en tien luidsprekers.

De XS Edition is verkrijgbaar met diverse krachtige en zuinige aandrijflijnen, waaronder de P400-benzinemotor, de P400e Plug-in Hybrid (PHEV) en de D250 Mild Hybrid-diesel (MHEV).

Pivi Pro-upgrade

Nieuw voor modeljaar 2022 is dat de Defender kan worden uitgerust met een draadloos laden met signaalversterker om de netwerkontvangst en het wifisignaal te optimaliseren.

De connectiviteit werd eveneens verbeterd door de jongste evolutie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem, dat voor het eerst verkrijgbaar is met een groter 11,4"-aanraakscherm* (optie). De nieuwe interface van gebogen glas is 60 procent groter dan het standaardscherm, waardoor de bestuurder de routegeleiding nog gemakkelijker kan volgen. Het snelle en intuïtieve Pivi Pro-systeem reageert onmiddellijk, zelfs wanneer de auto voor het eerst wordt gestart.

Dankzij de eenvoudige menustructuur geeft het startscherm rechtstreeks toegang tot de meest gebruikte functies om de bestuurder zo weinig mogelijk af te leiden. Het systeem kan eenvoudig worden aangepast aan de voorkeuren van individuele klanten. Door het scherm naar links of rechts te vegen, kan de bestuurder ‘app-panelen’ toevoegen, verplaatsen en verwijderen om de meest relevante informatie in een oogopslag weer te geven, zodat hij zich op de weg kan blijven concentreren.

Het geavanceerde navigatiesysteem gebruikt zelflerende algoritmen en dynamische routegeleiding om de uitstippeling van routes te optimaliseren terwijl Smart Voice Guidance de audio-instructies uitschakelt in bekend gebied. De navigatiekaarten zijn steeds up-to-date dankzij de SOTA-technologie (Software-Over-The-Air) *** van de Defender.

Intelligent leren stelt het navigatiesysteem in staat om routes te identificeren die klanten regelmatig gebruiken, zelfs zonder dat ze een bestemming invoeren. Het systeem gebruikt deze gegevens om de bestuurder op basis van de huidige verkeersomstandigheden te informeren over de snelste route naar hun waarschijnlijke bestemming. Als er een snellere route beschikbaar wordt, zal Pivi Pro deze als alternatief voorstellen.

Meer personaliseringsmogelijkheden met nieuwe exterieurpacks

Klanten kunnen voortaan kiezen uit drie nieuwe koetswerkdesignpacks. Het Bright Pack, het Extended Bright Pack en het Extended Black Pack breiden het personaliseringspotentieel van de Nieuwe Defender verder uit.

Het Bright Pack, dat op alle Defender-modellen verkrijgbaar is, omvat een afwerking in Noble Chrome voor de beschermplaten voor- en achteraan, alsook een radiatorroosterbalk en labels in Noble Chrome. Het Extended Bright Pack voegt Ceres Silver toe aan de wielkasten en de sierlijsten onderaan het koetswerk.

Kopers van de Defender X, Defender X-Dynamic en Defender V8 kunnen het nieuwe Extended Black Pack kiezen. Dat omvat een afwerking voor de beschermplaten voor- en achteraan, de radiatorroosterbalk, de geblokte sierlijst in de motorkap, de badges, de sierlijsten onderaan het koetswerk en de wielkasten in Gloss Black voor een stealth-achtige en doelbewuste uitstraling.

De nieuwe Defender V8 is in België beschikbaar vanaf € 120.100 voor de 90 versie en € 123.800 voor de 110 versie.

* Optionele uitrusting.

** Alle hierboven vermelde verbruiks- en CO2-cijfers hebben betrekking op de officiële gemengde EU-WLTP TEL-cijfers voor versies met vijf plaatsen. De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De verbruiks- en CO2-cijfers kunnen variëren naargelang de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de belasting en de accessoires.

*** De zelflerende auto- en navigatiefuncties zullen verder worden verbeterd via Software-Over-The-Air-updates