• Snelheden tot 155 km/u, hellingen van 75 procent en een afdaling van 2.170 meter - de Range Rover Sport heeft het allemaal overwonnen op een skipiste waarop al veel skiërs hun tanden stuk beten.

      De Range Rover Sport is de ultieme luxueuze prestatie-SUV en de allereerste seriewagen die zich op deze geduchte skipiste waagt. De super-SUV, bestuurd door vermaard race- en stuntpiloot Ben Collins, legde het verraderlijke 14,9 km lange afdalingsparcours van Mürren in Zwitserland af in 21 min 36 sec.

      Tijdens de afdaling, met een hoogte verschil van 2.170 m, volgde de Range Rover Sport de route die skiërs nemen tijdens de zware Inferno Mürren, een van de oudste en meest uitdagende afdalingsraces.

      Lichtvoetig in zwaar terrein

      Dankzij de baanbrekende Terrain Response-technologie van Land Rover had de Range Rover Sport tijdens de volledige afdaling niet de minste moeite met sneeuw, ijs, losse rotsen, modder, gebroken asfalt, gras en grind.

      Links
      Hill Descent Control (HDC) helpt de bestuurder voor gecontroleerde afdalingen op de steilste hellingen en bij tragere snelheden.
      Rechts
      De ‘Inferno Challenge’ is de oudste nog steeds bestaande downhill ski race ter wereld, en de jongste onder de Range Rover Sport #DrivenChallenges.

      De Range Rover Sport, gelanceerd in 2013, is een heus succesverhaal van Land Rover. Hij biedt immers al het raffinement en de capaciteiten die men van een grote SUV mag verwachten, met prestaties die normaal bij een sportauto terug te vinden zijn. In augustus werd dit model uitgerust met het nieuwste InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, Advanced Tow Assist-technologie en de zuinige 2.0 Ingenium-dieselmotor van Land Rover.

      “Normaal gezien bestuur ik wagens op plekken zoals Le Mans. Vandaag bevind ik me 3000 m boven de zeespiegel.”

      BEN COLLINS

      Mens tegen gebergte

      “Dit was echt een van de zwaarste proeven uit mijn rijcarrière," aldus Collins. "Het was een waanzinnige afdaling en zonder twijfel het zwaarste parcours dat ik ooit heb afgelegd. Ik kreeg met elk soort hindernis af te rekenen - op gesmolten lava na - en veel slechter konden de omstandigheden niet zijn: stortregens in combinatie met kliffen, bomen, allerlei dingen waarmee je niet in contact wil komen.”

      “Er kon maar één winnaar zijn - de berg of de auto. De sleutel tot succes was precisie: de snelheid erin houden tijdens de afdaling, net als een skiër, en door de bochten snijden.”

      “De Range Rover Sport heeft me echt geholpen. Ik moest de Terrain Response wel gebruiken, omdat het gras soms op een ijspiste leek. Het systeem hielp me erdoor. Omdat ik in de auto geloofde, konden we veel tijd winnen. Om eerlijk te zijn heb ik de auto nogal afgebeuld, maar hij bleef gewoon gaan - ik had me geen betere machine kunnen wensen.”

      Links
      Capaciteiten zijn de ontegensprekelijke troeven van elke Land Rover. Terrain Response is er een verpersoonlijking van tijdens het offroadrijden.
      Rechts
      Ijs, sneeuw, rotsen, stenen, gravel, modder, aarde, gras, de ‘Inferno Challenge’ heeft de Range Rover Sport tot het uiterste beproefd. En hij doorstond het allemaal met glans.

      Wat de weersomstandigheden ook zijn

      Op bijna 3000 m hoogte kan het weer nogal onvoorspelbaar zijn, op zijn zachtst uitgedrukt. Bij de start en op de top was het nul graden, goed voor beijzelde, besneeuwde en dus spekgladde ondergronden, dit terwijl de hellingsgraad bij momenten 60° bedroeg.

      En daar bleef het niet bij, want op weg naar de Kanonenrohr vallei moesten Ben Collins en de Range Rover Sport ook opboksen tegen mist en onophoudende regen, met beperkte zichtbaarheid en grip tot gevolg, op een parcours dat het duo al tot het uiterste dreef.

      Links
      Terrain Response 2 met Dynamic mode geactiveerd tijdens de afdaling.
      Rechts
      Torque Vectoring verdeelt het koppel efficiënt naar de juiste wielen om steeds optimale grip te verzekeren.

      Niets kon hem afstoppen

      Op zijn weg naar beneden overwon de ultieme prestatie-SUV gevaarlijke hellingen tot 75 procent - steiler dan veel zwarte pistes van beroemde skioorden, zoals Chamonix - in vriestemperaturen. Het verraderlijke, onherbergzame maar prachtige bergparcours van bijna 15 km lang stelde de Range Rover Sport zwaar op de proef met de meest diverse ondergronden, maar Collins haalde op bepaalde stukken snelheden tot wel 155 km/u en wist de wagen permanent in bedwang te houden, mede dankzij de talloze rijhulpmiddelen aan boord van de Range Rover Sport.

      Links
      Met zijn 15 km lengte en 2 km hoogteverschil is de Inferno Challenge één van de meest veeleisende afdalingen .
      Rechts
      Dynamic Stability Control detecteert onderstuur en grijpt ogenblikkelijk in op de remmen en het motorvermogen om de wagen steeds in de juiste baan te houden.

      In stijl volbracht

      Ben Collins klaarde de klus in 21 minuten en 36 seconden. Hij bewees dat de Range Rover Sport niet alleen over alle capaciteiten van een Land Rover beschikt, maar ook dat hij zelfs de meest extreme uitdagingen op gecontroleerde wijze het hoofd biedt. Het opvallende, unieke design en gespierde voorkomen van de Range Rover Sport, in combinatie met het luxueus interieur, zorgden ervoor dat Ben Collins in ware ‘Range Rover’ stijl zijn doel bereikte.

      Zoek op #DrivenChallenges om meer te weten over deze uitdaging.

      Links
      De Range Rover Sport presteert letterlijk en figuurlijk op ongekende hoogten.
      Rechts
      De Range Rover Sport komt nooit onopvallend opdagen.

      Wetenswaardigheden

      Deze prestatie werd gerealiseerd met een Range Rover Sport, voorzien van een 510 pk sterke 5.0 V8-benzinemotor met supercharger. De auto was standaard, afgezien van een rolkooi en verstevigde banden - twee essentiële veiligheidsvoorzieningen.

      Deze uitdaging volgt op enkele andere prestaties van de Range Rover Sport, waaronder de recordheuvelklim van een productie-SUV tijdens Pikes Peak in 2013 en de recordtocht door het ‘Lege Kwartier’ op het Arabische Schiereiland in datzelfde jaar.

      De Inferno Race zag het daglicht in januari 1928, toen 17 leden van de Kandahar Ski Club de 2.970 meter hoge Schilthorn boven Mürren beklommen en naar beneden raceten naar het ruim 2.100 meter lager gelegen Lauterbrunnen. Vandaag is het de grootste skiwedstrijd voor amateurs ter wereld. Jaarlijks nemen er meer dan 1.800 mensen uit ruim 20 landen aan deel - de deelname is beperkt tot ongeveer de helft van de skiërs die willen deelnemen. Het parcours is 14,9 kilometer lang, met een gevarieerd terrein en topografie, en staat op andere momenten van het jaar open voor skiërs.

    1. RANGE ROVER SPORT

      ONTDEK DE MEEST WENDBARE EN DYNAMISCHE LAND ROVER OOIT

      ONBETWISTE STERKTES

      De ‘S’ in ‘SUV’ staat er in het geval van de Range Rover Sport niet voor niets. Hij tilt zijn capaciteiten naar een hoger niveau, is de meest wendbare, dynamische en responsieve Land Rover ooit.

      ONTDEK DE RANGE ROVER SPORT
      ALTIJD OPWINDEND

      Kies het model van uw voorkeur en configureer de Land Rover die het best bij u past. U kan uw Land Rover vanuit alle invalshoeken bekijken. U kan ook uw configuratie delen met uw vrienden of uw concessiehouder.

      VRAAG EEN PROEFRIT AAN
      BLIJF OP DE HOOGTE

      Mis niets van het laatste Land Rover nieuws en schrijf u hier in op onze nieuwsbrief.

      HOUD ME OP DE HOOGTE

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070


De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de wetgeving van de EU. Het werkelijke brandstofverbruik van een wagen kan verschillen van het in de tests behaalde verbruik. De cijfers zijn enkel bedoeld om vergelijkingen mogelijk te maken.