BROWSER-UPDATE

Wij hebben vastgesteld dat u niet de allernieuwste versie van uw internetbrowser gebruikt. Door de nieuwste versie van Internet Explorer te installeren, kunt u onze site zien en gebruiken zoals deze is bedoeld. Ook zal uw internetbezoek veiliger zijn, omdat de nieuwste uitvoering beter is beveiligd tegen de nieuwste internetrisico's.

MOET IK EEN LAND ROVER DIESELWAGEN KOPEN OF NIET?

Er is veel verwarring over diesel. Daarom is Land Rover er om uw vragen te beantwoorden en de juiste auto voor u te vinden. Vraagt u zich af of u een dieselwagen moet kopen of niet, dan moet u nadenken over het type rit dat u meestal maakt.

Als u regelmatig pendelt en veel kilometers op de snelweg rijdt, of een caravan of paardentrailer sleept, is een diesel aangedreven Land Rover waarschijnlijk de beste keuze voor u.

Als u voornamelijk korte afstanden rijdt, kunt u een benzine aangedreven, elektrische of hybride Land Rover overwegen. Door de juiste keuze te maken, wordt het voor u goedkoper.

Een nieuwe Euro 6-dieselmotor zou een betere optie voor u kunnen zijn als u meer dan 19.000 km per jaar rijdt, want afhankelijk van het type ritten dat u maakt, is de auto zuiniger en milieuvriendelijker dan een benzineauto.

Een auto is niet ideaal voor korte ritten, omdat deze misschien niet volledig efficiënt is. De dieselpartikelfilter (DPF) wordt niet heet genoeg, wat betekent dat het de verzamelde deeltjes niet kan reinigen. Dit betekent dat de filter verstopt kan raken en het vermogen van de auto kan verlagen. Lees meer over DPF’s.

De nieuwste Euro 6-dieselmotoren zijn de schoonste ooit en al onze motoren voldoen aan de meest recente Euro 6-normen, wat betekent dat u overal in Europa kunt rijden. Lees meer over de Euro 6-emissienormen.

Ontdek of benzine, nieuwe diesel, elektrisch of hybride geschikt voor u is.

Kan ik met mijn dieselwagen in een milieuzone rijden?

U kunt met elke diesel die na 1 september 2015 is geproduceerd in een milieuzone rijden, zonder extra kosten. Oudere dieselauto's kunnen echter worden belast en zelfs helemaal in sommige stadscentra worden verboden.

Er zijn meer dan 200 milieuzones in steden door heel Europa. Dit is wat u moet weten over de twee belangrijkste steden:

LONDEN – voor benzine- of dieselauto's die voor 2006 zijn geregistreerd en voldoen aan de Euro 4 NOx-normen, moet een Toxicity Charge worden betaald, ook wel T-Charge genoemd in Londen. Dit betekent een extra toeslag van £ 10 telkens wanneer u de huidige Congestion Charge-zone inrijdt. Vanaf april 2019 zal de nieuwe Ultra Low Emission Zone (ULEZ) (ultralage-emissiezone) de T-Charge vervangen met strengere regels. Dit betekent dat mensen die geen Euro 6-dieselmotor of Euro 4-benzineauto rijden, £ 12,50 extra moeten betalen om door delen van Londen te reizen. De burgemeester van Londen heeft plannen om deze zone in 2020 uit te breiden tot de North en South Circular-wegen

PARIJS – Als uw benzine- of dieselauto voor 1997 is geregistreerd, mag u op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur niet de stad inrijden. Nieuwere voertuigen worden ingedeeld op basis van hun emissies en krijgen een van de zes gekleurde voorruitstickers die toegang geven tot de stad. Hoe lager de emissies, hoe meer u wordt beloond, bijvoorbeeld met toegang tot betere parkeerplaatsen.

Andere steden in het Verenigd Koninkrijk zijn van plan om hun eigen milieuzones te introduceren. Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester en Bristol hebben voorgesteld om in de komende jaren soortgelijke zones in te stellen.

Ook in België is ondertussen sprake van Low Emission Zones in Antwerpen en Brussel, terwijl andere steden kunnen volgen.

Worden dieselaangedreven Land Rovers uiteindelijk geweerd?

In Europa zijn de autoriteiten in Parijs, Madrid, Rome en Athene van plan om dieselauto's en busjes vanaf 2025 te verbieden.

Dankzij een historische uitspraak in Duitsland konden Düsseldorf en Stuttgart de zwaarst vervuilende voertuigen verbieden zonder dat hiervoor toestemming van de centrale overheid nodig was.

Is diesel dus op zijn retour? Nu nog niet, maar het wordt wel uitgefaseerd. De Britse overheid wil bijvoorbeeld de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto's vanaf 2040 beëindigen.

Moet ik meer belasting betalen als ik een dieselwagen van Land Rover heb?

In het Verenigd Koninkrijk is de hoogte van de Vehicle Excise Duty (VED, wegenbelasting) afhankelijk van de CO2-emissie die door de auto wordt geproduceerd. In het eerste jaar varieert dit tussen £ 10 voor 1-50 g/km en £ 2.000 voor auto's met emissies van meer dan 255 g/km. Vanaf het tweede jaar betaalt elke eigenaar jaarlijks een vast bedrag van £ 140 voor auto's van minder dan £ 40.000 en £ 310 voor auto's van meer dan £ 40.000.

Oudere auto's worden nog steeds belast volgens de voorgaande belastingschalen, wat betekent dat oudere dieselauto's met een CO2-emissie van 99 g/km nog steeds geen wegenbelasting betalen. Nieuwe dieselwagens produceren 15% minder CO2 dan benzineauto's.

In het Verenigd Koninkrijk is er ook een dieseltoeslag van 4% voor de 'Company Car Tex' van toepassing voor voertuigen die nog niet voldoen aan de RDE2 (2020-regelgeving) of een verhoging van één belastingschaal voor wegenbelasting. Voertuigen die vroegtijdig aan de RDE2 voldoen, zijn hiervan vrijgesteld.

De fiscaliteit van toepassing op gemotoriseerde voertuigen in Europa varieert.

Duitsland heft een belasting van € 2 per gram koolstofdioxide boven 95 g/km, plus € 2 extra voor benzine of € 9,50 voor diesel op basis van de cilinderinhoud van de auto per 100 cc.

In België zijn verschillende belastingtarieven van toepassing, afhankelijk van CO2-uitstoot, vermogen, cilinderinhoud, Euro-uitstootnorm, enz. In elke regio kunnen bovendien een aantal belastingschalen afzonderlijk worden aangepast.

In Frankrijk wordt elke auto met CO2-uitstoot van meer dan 120 g/km belast. Eigenaars die een auto kopen die 120 g/km produceert, betalen tot € 50, terwijl er bij 185 g/km of meer € 10.500 moet worden betaald.

Italië baseert zijn wegenbelasting op het motorvermogen plus de Euro-emissienorm. In elke regio kan de prijs afzonderlijk worden aangepast. Voor auto's met een vermogen van meer dan 185 kW wordt elke kilowatt die hieroverheen komt met € 20 extra belast. Dit tarief wordt met intervallen van 5, 10 en 15 jaar verlaagd.

Welke andere kosten zijn er verbonden aan Land Rovers met dieselmotor?

Als het gaat om het rijden met een nieuwe dieselauto, is het de moeite waard om de relatief lage kosten te vermelden voor het bijvullen van AdBlue, ook wel diesel emissievloeistof (DEF) genoemd. AdBlue/DEF is een vloeistof die in het uitlaatgas wordt gespoten om de stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Wanneer de AdBlue/DEF wordt vermengd met het hete gas, zorgt het voor de juiste chemische reactie voor een katalysator om NOx om te zetten in stikstof en water (beide van nature aanwezig in de lucht). Dit is milieuvriendelijker.

Als u een Land Rover hebt, zal uw auto u automatisch laten weten wanneer AdBlue moet worden bijgevuld. Op het display van de auto wordt aangegeven dat de AdBlue zich op een niveau bevindt waarop bijvullen wordt geadviseerd. Hierna verschijnt een tweede bericht met een oranje pictogram en wordt u geadviseerd de AdBlue-tank bij te vullen, en hoeveel liter u moet bijvullen. Het derde bericht begint met aftellen van de resterende afstand tot de AdBlue-tank leeg is. Zodra de tank leeg is, start de auto niet meer.

Afhankelijk van uw onderhoudscontract kunt u mogelijk gratis DEF/AdBlue bijvullen bij uw dealer. Als u geen onderhoudscontract hebt, kunt u ofwel de bijvulling betalen bij uw plaatselijke dealer of het bij een dealer voor auto-onderdelen kopen en zelf bijvullen.

Lees onze gids voor DEF voor Land Rover.

Hoe verontreinigend zijn dieselauto's?

Nieuwe Euro 6-dieselwagens zijn veel schoner dan ooit vanwege de Euro-normen. Sinds 1992 heeft de Europese Unie de voertuigemissies verhoogd om koolmonoxide, stikstofoxiden, koolwaterstoffen en fijnstof te reduceren.

Van Euro 1 tot en met Euro 6 (EU6d) zijn de streefwaarden continu verlaagd. Elke auto die vandaag wordt geproduceerd en verkocht, mag niet meer dan 0,08 g/km stikstofoxiden uitstoten vergeleken met de maximumlimieten van 0,18 g/km in 2011 (een verlaging van 56 procent) en 0,97 g/km in 1993).

Al onze auto's zijn uitgerust met een diesel partikelfilter dat 99 procent van alle deeltjes opvangt. Dit betekent dat de emissies van nieuwe Land Rovers dieselwagens vergelijkbaar zijn met die van benzineauto's, maar met ongeveer 15 procent lagere CO2-emissies en ongeveer 25 procent beter brandstofverbruik dan de vergelijkbare benzineauto's, waardoor ze goedkoper zijn om in te rijden. Onze nieuwe dieselauto's kunnen bijvoorbeeld ook door de ultralage-emissiezones van Londen rijden, die voor april 2019 gepland zijn.

Wat gebeurt er met diesel aangedreven Land Rovers?

Nu de nieuwe dieseltechnologie zo geavanceerd is, heeft een diesel ongeveer 25% beter brandstofverbruik en ongeveer 15% minder CO2-emissies dan benzineauto's. Er kan worden gesteld dat de nieuwe Euro 6-dieselauto dezelfde levensduur heeft als de benzineauto. De nieuwste Euro 6-motoren van Land Rover behoren tot de schoonste ter wereld en voldoen aan de nieuwe gereguleerde laboratorium- en real-world tests (WLTP en RDE).

Nieuwe diesel- en benzineauto's worden de komende tijd de meest rendabele keuze. Ondertussen wordt de elektrische infrastructuur over de hele wereld gebouwd.

De toekomst van Jaguar Land Rover is elektrisch. Vanaf 2020 zal elke nieuwe Land Rover met één of andere vorm van elektrificatie worden uitgevoerd.

Naast onze plannen voor elektrificatie blijven we investeren in het verfijnen en verbeteren van onze nieuwe diesel- en benzinemotoren. Dit komt doordat op de middellange termijn benzine- of nieuwe dieselmotoren de juiste keuze blijven voor veel mensen. Deze motoren zijn nodig voor een soepele overgang naar een elektrische toekomst.

Ook de traditionele benzine- en nieuwe dieselmotoren worden verder verbeterd met de introductie van de MHEV-technologie (semi-hybride of Mild Hybrid Electric Vehicle). U kunt hier meer lezen over MHEV in de nieuwe Range Rover Evoque.

Er is ook een optionele plug-in hybride (PHEV) voor de Range Rover en Range Rover Sport. Een PHEV combineert een conventionele motor met een elektromotor en een accu. Een PHEV wordt opgeladen via een externe voeding en met behulp van regeneratief remmen, en selecteert en combineert de motor en de elektromotor voor optimale prestaties en efficiëntie.

Moet ik een Land Rover diesel kopen of niet?

Om de vraag "Is het de moeite waard om een dieselauto te kopen?" te beantwoorden, moet u nadenken over het type ritten dat u maakt. Als u meer dan 19.000 kilometer per jaar rijdt, is het de moeite waard om na te denken over diesel. Het zou rendabeler en minder vervuilend kunnen zijn dan de aanschaf van een benzineauto.

Is er nog toekomst voor diesel? Ja. Hoewel we ons richten op een elektrische toekomst, zijn voor veel automobilisten over de hele wereld nieuwe diesel- en benzinemotoren nodig totdat de infrastructuur beschikbaar is die elektrisch rijden ondersteunt.

Als het aankomt op vervuiling, voldoet elke nieuwe Land Rover diesel aan de EU6-vereisten of overtreft deze zelfs. Jaguar Land Rover blijft nieuwe diesels nog technologisch geavanceerder en zelfs schoner maken.